Registeren Inloggen

Wat behalve uw leeftijd en kilometers bepaalt de premie van uw autoverzekering?

Dat leeftijd een rol speelt bij de vaststelling van de hoogte van de premie van uw autoverzekering klinkt logisch. Want verzekeraars gaan uit van een groter risico op schade bij de jongste en de oudste groep weggebruikers. Dat het aantal kilometers dat u per jaar rijdt ook meetelt, zal ook niemand verbazen. Maar er zijn nog veel meer zaken die bepalend zijn, zoals woonplaats, merk en prijsklasse. Wat verder van belang is en waarom, leest u in dit artikel.

Leeftijd: jong en oud

Bent u jonger dan 24 jaar of 65 of ouder? Dan behoort u tot een risicogroep en betaalt u meer dan de groep tussen deze leeftijdscategorieën in. Het gebrek aan rijervaring betekent dat jongeren meer premie moeten betalen. Zij kunnen daarom altijd nog overwegen om hun auto mee te verzekeren met hun ouders. Bij senioren wordt de verwachte afnemende alertheid in het verkeer aangerekend. Dus moeten zij vanwege een verhoogde kans op schade ook meer betalen.

Aantal kilometers

Wie meer dan 7.500 kilometer per jaar rijdt, betaalt ook meer premie. Want bij elke kilometer meer, neemt de kans op schade toe.

Gewicht

Wie op gas rijdt, komt goedkoper uit qua brandstofverbruik dan diesel of benzine. Maar u betaalt wel meer premie voor uw verzekering. Want rijden op gas maakt de auto zwaarder door de gastank. En meer gewicht betekent ook meer impact bij een botsing en daardoor meer schade. Hetzelfde geldt voor elektrisch rijden. De accu maakt net als een gastank uw auto stukken zwaarder.

Merk, prijsklasse, snelheid

Niet alleen grotere of zwaardere auto’s vallen in de prijzen als het om een hogere premie gaat. Dit gaat ook op voor echt dure auto’s of voertuigen van bepaalde (top)merken. De dagwaarde of cataloguswaarde zegt hier veel. De topsnelheid die zulke auto’s met hoger vermogen kunnen behalen maakt uiteraard ook veel uit. Want een botsing op hoge snelheid richt nu eenmaal meer schade aan. Sportieve rijders moeten dus rekenen op een hogere premie. De beveiligingsklasse van een auto of de aanwezigheid van bepaalde accessoires in de auto schroeven de premie eveneens omhoog. Ook in het geval van diefstal van de auto of inbraak maakt het merk en inhoud van de auto uit.

Woonplaats

In de Randstad rijdt meer verkeer dan in minder stedelijke gebieden. Dat betekent automatisch ook een verhoogde kans op ongelukken. En dat merkt u in de hoogte van de premie die u moet betalen.

Privé of zakelijk gebruik

Een zakelijke autoverzekering valt doorgaans duurder uit dan een particuliere assurantie. Dat komt omdat bedrijfsauto’s doorgaans meer kilometers rijden. Daarnaast zijn er binnen een bedrijf vaak meerdere gebruikers van de auto. Ook hierdoor loopt de kans op schade op.

Strafblad of rijontzegging

Wie de afgelopen 8 jaar een rijontzegging heeft gekregen, komt niet in aanmerking voor een autoverzekering. Met een strafblad voor iets anders wordt het ook heel moeilijk. Maar er is 1 uitzondering: verzekeringsmaatschappij de Vereende. Er kleeft wel een nadeel aan: de premie is fors hoger dan normaal het geval is. In het algemeen speelt dit ook voor iedereen met een verleden als wanbetaler. Dan zijn verzekeraars niet direct tevreden of ze berekenen de hoofdprijs als premie.

Negatief aantal schadevrije jaren

Wie zijn auto met negatieve schadevrije jaren wil verzekeren, krijgt een zogenaamde malusregistratie. Dat gebeurt als u in het verleden meerdere keren schade heeft geclaimd. Of u wordt geweigerd als klant, of u gaat het in uw portemonnee voelen vanwege een hogere premie. Met positieve schadevrije jaren is het omgekeerde het geval: hoe langer u schadevrij rondrijdt, des te meer korting op uw premie u krijgt.

Aanpassingen aan de auto in vermogen en uiterlijk

Wat u misschien nog niet wist, is dat het doen van aanpassingen aan uw auto ook premie verhogend werkt. Soms bent u zelfs verplicht om zo’n aanpassing behalve aan de verzekering ook nog door te geven aan de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Dat moet bijvoorbeeld als uw ingreep de auto 20 procent sneller of zwaarder maakt. Met chiptuning passen sommige autorijders de motor-software aan, om er zo meer kracht uit te halen. De montage van een sportieve uitlaat kan hetzelfde effect hebben.

Iets anders dat u moet melden aan alleen de verzekeraar is carwrapping. Daarmee geeft u uw auto een nieuw uiterlijk door een folie over de oorspronkelijke lak te plakken. Dat is redelijk duur en maakt uw auto waardevoller waardoor vanzelfsprekend ook de premie omhoog gaat. Dat hoeft niet bij het louter overspuiten in een andere kleur. Dat kost u niet meer premie. Maar verzekeraars bevelen een aanmelding wel aan. Voor de RDW is dat zelfs wel weer verplicht.

(Bron: NU.nl, Independer, autoverzekering.nl, verzekeringen.com, Centraal Beheer, FBTO, Interpolis, Univé, ASR, Geld.nl. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reacties (2)

    Dat Boven de 65 zomaar een hogere premie moet betalen het is een smerige ouderen discriminatie en geldklopperij. Voor brokken makers er is al een strafregeling.
    Als iemand brokken maakt gaat met de Bonus-Malus regeling door zijn slechte rijgedrag meer betalen en terecht.
    Maar als ik 30 jaar zonder brokken rijd dan ben ik een voorbeeld autobestuurder.
    Er moet niet ik als ouder zonder reden de verzekeringen op mijn rug rijk maken.

    […] belangrijkste bij het afsluiten van een autoverzekering is dat u de polisvoorwaarden goed leest. En dat u informatie op de site van de verzekeraar goed […]