60-plusser koopt liever in fysieke winkel dan in een webshop
Bijna 4 op de 10 Nederlanders (37 procent) doet zijn aankopen inmiddels bij voorkeur in een webshop. Maar uit een enquête van marktonderzoeker Mediaplus onder ruim 1.000 Nederlanders blijkt dat driekwart van de ouderen nog steeds liever in een fysieke winkel koopt.
Online shopgedrag verschilt per leeftijdsgroep
Leeftijd blijkt een grote rol te spelen bij online shoppen. Waar in het algemeen geldt dat 59 procent van de Nederlanders regelmatig per maand koopt in een webshop, ligt dat heel anders als het uitgesplitst wordt per leeftijdscategorie.
– Onder de 30 jaar: | 78 procent shopt online |
– Boven de 60 jaar: | 33 procent shopt online |
Desondanks shopt 74 procent van de 60-plussers nog steeds liever in een echte winkel.
Inflatie stopt niet iedereen in webshop
Wie dacht dat kopen in de webshop nu minder gebeurt onder het huidige negatieve economische klimaat met inflatie, heeft het mis. Veel Nederlanders blijken nog fors te besteden tijdens bijvoorbeeld Black Friday en Cyber Monday. Want van de mensen die afgelopen november aankopen deden op deze topdagen van online shoppen, zegt zo’n 30 procent zelfs méér uitgegeven te hebben dan in het jaar ervoor. En het houdt daarmee niet op: een kwart verwacht ook dit jaar daar meer te gaan besteden.
Ook groep met minder uitgaven
Maar uiteraard is er ook een groep die wél onder de economische druk heeft geleden. Die hebben juist minder uitgegeven in de online winkelomgeving op Black Friday en Cyber Monday. De redenen lopen uiteen:
“Ik heb minder te besteden.” | 44 procent |
“Ik ben voorzichtiger door de economie.” | 29 procent |
“Ik heb minder of niets nodig.” | 31 procent |
Favoriete aankopen
Van de ruim 1.000 respondenten heeft de helft het afgelopen jaar iets gekocht op Black Friday, en 15 procent op Cyber Monday. Wat waren hun favoriete aankopen?
Aankopen | Percentage | Mannen of vrouwen |
– Kleding en accessoires | 39 procent | 52 procent vrouwen |
– Elektronica | 39 procent | 46 procent mannen |
– Producten voor persoonlijke verzorging | 32 procent | 38 procent vrouwen |
Stress bij online shoppen
Wat telt voor de klanten is de prijs, een gemakkelijk betaalproces en een duidelijk overzicht van de winkelwaar. Daarom stellen ze een goede zoekfunctie op prijs. Nederlanders vinden betrouwbaarheid van een webshop zeer belangrijk. Maar ook dan is het altijd nog maar even afwachten wat de kwaliteit van de online bestelde producten is. Alle bovengenoemde elementen dragen bij aan een stressgevoel dat de klanten ervaren bij het online aankoopproces. Dat verschilt per groep:
– Vrouwen: | 16 procent ervaart stress |
– Mannen: | 25 procent ervaart stress |
– Ouderen: | 4 procent ervaart stress |
Afhaken bij online shoppen
4 op de 10 respondenten maken zich weleens zorgen of hun producten op tijd bezorgd worden. Opvallend is dat 69 procent van de klanten afhaakt bij hun online aankoop in de fase dat hun winkelwagentje al gevuld is. Veelgenoemde redenen hierbij zijn:
- De klant kan de voorkeursbetaalmethode niet selecteren
- De klant moet een account aanmaken
- Tijdens het afrekenen blijkt het product toch niet beschikbaar
- De webshop is te traag
Invloed van influencers
Ook influencers kunnen invloed hebben op het koopgedrag. 1 op de 5 Nederlanders laat zich namelijk inspireren door influencers als ze online iets kopen. Maar ook hier speelt leeftijd een grote rol:
– Onder de 30 jaar: | 35 procent beïnvloed door influencers |
– Boven de 60 jaar: | 3 procent beïnvloed door influencers |
Duurzaam, tweedehands of refurbished
Of producten duurzaam zijn, tweedehands of refurbished (gerenoveerde smartphones bijvoorbeeld) is belangrijk voor de helft van de respondenten. Ze kijken dan naar de verpakkingen (géén plastic) van het bestelde artikel. Of ze checken of de site van de webshop klimaatneutraal is.
Het onderzoek naar online shopgedrag is uitgevoerd door Mediaplus in opdracht van commercetools in de periode 7 tot 14 december 2022. Aantal respondenten: 1.006.
(Bron: Mediaplus, commercetools. Foto: Shutterstock)