Opeldealer geeft compensatie voor verminderde actieradius
Wie een elektrische Opel Ampera-e rijdt, kan veel minder kilometers afleggen dan bij de aankoop is beloofd. Wat veel rijders niet weten, is dat Opel hier een compensatievergoeding voor heeft. Maar wie niet klaagt, krijgt ook geen geld. En dat is niet eerlijk, zegt Ampera-eigenaar Annemieke Middendorp.
Accucellen vliegen in brand
Annemieke Middendorp koopt in juni 2020 een Opel Ampera-e. Maar al na een paar maanden moet de auto vanwege brandgevaar terug naar de garage. Wat blijkt: accucellen kunnen tijdens het laden oververhit raken en in de brand vliegen. Daarom wordt de software zo ingesteld dat de accu niet meer volledig vol kan laden. Hierdoor is de actieradius niet 450 kilometer maar slechts 250 km. Daarnaast krijgt mevrouw het advies om de accu niet leger te laten lopen dan 110 kilometer. Dus uiteindelijk kan ze nog maar zo’n 100 km rijden.
Opel geeft dagvergoeding
Via een collega hoort mevrouw Middendorp dat Opel dit nadeel compenseert met een vergoeding van 10 euro per dag. Maar als mevrouw zich hiervoor aanmeldt, blijkt de vergoeding pas op het moment van aanvraag te starten. En niet vanaf het moment dat de actieradius van haar auto werd teruggeschroefd. “En dat is niet eerlijk”, zegt mevrouw Middendorp. “Het is geen pakje boter waar we het over hebben, maar goede degelijke auto waar ik iets van mag verwachten. Verkeersrechtadvocaat Bert Kabel is het met mevrouw eens.
Recht op een goed product
Een consument heeft recht op een goed product. Of je recht hebt op compensatie, moet per geval bekeken worden. “Als de actieradius de helft is van wat er bij de koop is beloofd, dan voldoet de auto niet aan de voorwaarden. Als de dealer de accu niet kan herstellen, dan noemen we dit een tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst. En heb je recht op ontbinding.” zegt de verkeersrechtadvocaat. Maar in dit geval heeft mevrouw de compensatie geaccepteerd. En kun je dan niet meer nogmaals de koop gaan ontbinden.
Met terugwerkende kracht
De compensatieregeling is door Opel bedacht. “En dus bepaalt Opel de voorwaarden. Dat betekent dat de vergoeding in gaat wanneer de klant daarom vraagt. Het zou netjes zijn van Opel om het bedrag uit te keren vanaf het moment dat het probleem is ontstaan. Want niet iedereen weet van deze regeling. En het gebrek was er ook al veel langer. Maar juridisch gezien mag het wat Opel doet.”
Opgelost voor mevrouw
Opel Nederland laat aan Meldpunt dat ze de compensatieregeling expres niet openbaar heeft gemaakt, want niet elke Ampera-e rijder heeft schade. Wie schade kan aantonen, krijgt een tientje per dag vergoeding vanaf het moment van de melding. Maar Annemieke Middendorp wil compensatie voor de maanden daarvoor, aangezien ze toen ook al veel minder ver kon rijden. Na de uitzending gaat ze in gesprek met dealer Van Mossel. En krijgt mevrouw Middendorp boven op de dagvergoeding ook compensatie voor de extra gemaakte kosten van de overige maanden.
Bekijk hier de hele uitzending van Meldpunt.
Hier heeft u recht op bij verminderde actieradius van uw elektrische auto
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Volgens Alex van Kampen (en die heeft een technische achtergrond) kunnen die accu’s helemaal niet in de brand vliegen. En helemaal leegtrekken kan ook helemaal geen kwaad volgens deze technische achtergrond man.
Net als met oplaadbare batterijtjes na paar keer opladen neemt de cappaciteit af en is dit dus een van de vele redenen dat geen elektrische auto koopt !
Hopen dat we lang genoeg een normale auto kunnen kopen tot de hype van die elektraorgels weer voorbij is. Heeft de maatschappij dan een hoop geld gekost aan laadpalen die weer opgeruimd moeten worden, en we zitten met tonnen afval batterijen waar niemand raad mee weet.
Zullen wel begraven worden bij de rotors van de windmolens verwacht ik.
Net de Opel dealer aan de lijn gehad, en die geven aan dat dit niet meer kan (de dagvergoeding). Is er een opvolgend besluit genomen dat ze geen vergoeding meer hoeven te geven wat niet is meegenomen in dit artikel?