Registeren Inloggen
SuperBitch – scherp & hulpvaardig-
SuperBitch – scherp & hulpvaardig-
meer dan een maand geleden

Uit eten met kerst? Vooraf betalen.

meer dan een maand geleden

Meerdere restaurants vragen dit jaar of je na de reservering alvast het hele bedrag voor het diner overmaakt.
Reden, volgens Koninklijke Horeca Nederland. is dat uitbarers hopen dat hun gasten ook daadwerkelijk komen opdagen.

Nu gebeurt het regelmatig dat mensen verschillende reserveringen maken, waardoor eetgelegenheden te maken hebben met afzeggingen.
Een no-show kan het verschil betekenen tussen winst en verlies.

Zelfs bij Van der Valk moet u het eten afrekenen nog voordat u een stap binnen hebt gezet. U mag uw drankjes wel op de avond zelf afrekenen.

Wat vindt u van deze ontwikkelingen?

    • SuperBitch – scherp & hulpvaardig-
      meer dan een maand geleden

      Vorig jaar speelde dit topic:

      vd Valk Kerstbrunch

      meer dan een maand geleden
    • Max Pay
      meer dan een maand geleden

      Hallo SuperBitch. Ik begrijp uit uw schrijven dat vanwege het meervoudig boeken door deze mega narcisten restauranthouders wel gedwongen worden gasten vooraf te laten betalen betalen. Zeker in deze zware tijden (ook voor restaurants) kun je niet op een topavond met een half leeg restaurant (of zelfs maar 1 tafel) zitten omdat een aantal (XXXXX – censuur – XXXXXX) zo nodig dubbel boeken. De “ontwikkeling” wordt dus opgelegd door omstandigheden, alle begrip! Dan even over de link die je nog plaatste naar de “kerstbrunch” discussie. De poster (Dirina) schrijft niet WAAROM zij wilde annuleren en, zo blijkt ook op uw perfecte antwoord, zij had de voorwaarden niet gelezen. Vechten tegen de bierkaai?

      meer dan een maand geleden
      • SuperBitch – scherp & hulpvaardig-
        meer dan een maand geleden

        MaxPay,

        Vorig jaar moest de klant ookbij een aantal restaurantuutbaters 100% vooraf betalen en toen de restauranthouders t.g.v. Covid niet konden leveren heeft menigeen moeten knokken om de volledige betaling terug te krijgen.

        Zo ook de dame in het foor mij gememoreerd topic.
        In eerste instantie wolde zij zelf annuleren maar werd ingehaald door de horecasluiting.
        Een aantal restauranthouders boden een ’thuispakket’ t.w.v. fractie van de betaling; prettige kerst.
        En veel burgers en politici riepen toen (en herl de Covid-periode): ‘steun de horeca’.

        In 2022 is er geen sluiting door Covid, zijn de restaurantptijzen enorm gestegen (mensen klagen alom en de restauranthouders zeggen te moeten verhogen), niet altijd klantvriendelijke houding van de bediening etc. máár de klant moet altijd 100% vooruit betalen voor het kerstdiner.

        Natuurlijk zullen er kwaadwillenden zijn maar dan nog vind ik 100% vooruitbetalen ongepast.

        Goddank hebben wij er geen last van wij serveren gezamenlijk de ene dag een Italiaans en de tweede dag een Stamppot buffet. Een ieder maakt iets en gezamenlijk nuttigen we de maaltijd.
        Voor een fractie van de prijzen in de horeca; die niet iedereen kan en/of wil betalen met deze attitude.

        Een prettige maar vooral betaalbare Kerst gewenst in deze dure tijd, voor iedereen.

        meer dan een maand geleden
      • Max Pay
        meer dan een maand geleden

        Hallo SuperBitch. Covid en alle gevolgen daarvan zoals restaurantsluitingen waren een uitzonderlijke situatie zonder precedent. Restauranteigenaren worden nu weer geconfronteerd met hogere energie- en grondstofprijzen die ze, lijkt mij logisch, doorberekenen. Nu is, voor zover ik weet, niemand verplicht om in een restaurant te eten (of kant en klaar eten te laten bezorgen)? Klagen over het feit dat een restaurant duur wordt is dus klagen om het klagen. Je koos er zelf voor toch? En, nogmaals, een restaurant is geen filantropische instelling. Ben wel benieuwd naar meer meningen….

        meer dan een maand geleden
      • SuperBitch – scherp & hulpvaardig-
        meer dan een maand geleden

        MaxPay,
        Ik denk dat iedereen geconfronteerd wordt met de razendsnel stijgende prijzen en de consument, als eindgebruiker, wellicht het zwaarst.
        De hogere prijzen voor o.m. lonen, energie en inkoop grondstoffen/halffabrikaten door een onderneming worden doorberekend in de prijs voor de consument.

        Zie bijv.https://www.maxmeldpunt.nl/geld/uit-eten-let-op-een-hogere-rekening/

        Dat laat onverlet dat de horeca niet echt klantvriendelijk handelt door 100% vooruitbetaling te eisen: “zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten”?!? De Consument adviseert keer op keer niet of zo min mogelijk aan te betalen: bij faillissement o.i,d. is het geld 99,9% zeker foetsie.

        Let wel: ik keur het af dat mensen bij verschillende restaurants reserveren en dan op het laatste moment annuleren. Maar dat kan ook op een andere manier getackeld worden; nabellen, een kleinere aanbetaling, no show fee invoeren?

        Daarom laat ik de Nederlandse horeca voor wat het is (niet alleen met Kerst).

        Hier wordt Kerst, in verschillende samenstellingen, thuis gevierd.
        Gezellig en betaalbaar in deze dure tijden.

        Fijne feestdagen.

        meer dan een maand geleden
    • maxvj
      meer dan een maand geleden

      Prima idee. Dan weet je zeker dat je klanten komen. De ‘no show’ het niet komen opdagen op congressen en bijeenkomsten is op dit moment gigantisch. Vaak komt maar een derde van de pakweg 150 opgaven. Dat kost de ondernemer klappen met geld. In die branche geldt: Als je zonder geldige reden niet komt, dan kost je dat 50 euro.
      Blijkbaar maken mensen het er zelf naar, dus heeft dat gevolgen. Ik vind trouwens dat zo’n maatregel niks met klantvriendelijkheid heeft te maken, maar met consument – onverantwoordelijkheid.

      meer dan een maand geleden