Zoveel goedkoper bent u uit met budgetmerken
Consumenten die alleen huis- en budgetmerken kopen in de supermarkt zijn gemiddeld de helft goedkoper uit dan wanneer ze alleen A-merken zouden kopen. Dat concludeert de Consumentenbond na onderzoek. Dit prijsverschil was 4 jaar geleden echter kleiner, namelijk 40 procent.
Huismerk basisproducten goedkoper
De bond vergeleek de prijs van ruim 100 basisproducten bij de 14 grootste supermarktketens van Nederland. Onder de basisproducten vallen bijvoorbeeld koffie, rijst, melk en boter. Bij het onderzoek werd de prijs van A-merken vergeleken met het goedkoopste vergelijkbare product van de huis- of budgetmerken in de winkel. Hieruit blijkt dat consumenten gemiddeld tussen de 48 procent (Spar) en 53 procent (Jan Linders) besparen als ze budgetmerken kopen. Dat is dus bijna de helft goedkoper dan dat u zou betalen voor A-merken.
Meer dan 50 procent besparen
Per product kan de besparing vaak zelfs veel groter zijn dan 50 procent. “Bij was- en schoonmaakmiddelen, verzorgingsproducten, koffie en frisdrank is de besparing vaak meer dan 70 procent”, aldus de bond. Wilt u zelf graag besparen op uw boodschappen? Dan bent u volgens de onderzoekers bij supermarkt Dirk het goedkoopste uit voor de basis huismerkproducten. Hun prijzen liggen 11 procent onder het gemiddelde. Spar is met 26 procent boven het gemiddelde het duurst. Opvallend is dat budgetsupers Lidl en Aldi slechts gemiddeld scoren als het gaat om de laagst geprijsde producten. Aldi zit zelfs op hetzelfde niveau als Albert Heijn: 1 procent onder het gemiddelde.
Schijnvoordeel
Verder waarschuwt de Consumentenbond dat sommige supermarkten hun prijzen, vlak voor de aankondiging van een prijsverlaging, verhogen. “Schijnvoordeel”, zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. Ook zijn de basisboodschappen dit jaar alsnog gestegen met gemiddeld 21 procent, aldus de bond. Ook Meldpunt maakte al eerder een uitzending over sommige extreme prijzen van boodschappen. ”Het blijft zaak om goed zelf de prijzen in de gaten te houden en u niet te veel te laten leiden door kreten als in prijs verlaagd”, zegt Molenaar.
(Bron: Consumentenbond, ANP, AD. Foto: ANP)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Week in week uit:
De vaste boodschappenlijst met prijzen openen op mijn computer.
Op zaterdag alle folders bekijken.
Alle aanbiedingen noteren en omrekenen naar gelijke inhoud.
De noodzakelijke boodschappen invullen.
De ‘wat heb ik nodig’ schifting maken in de aanbiedingen en op de boodschappenlijst.
Dan tot slot ‘wat kan ik aan vaste houdbare aanbiedingen ‘ mij deze week extra permitteren (qua budget).
Voorheen een sport, nu noodzakelijk kwaad.