Naamswijziging in energiecontract na overlijden partner is soms lastig
Wie dacht dat naamwijziging in een energiecontract na het overlijden van de partner een fluitje van een cent was, komt bedrogen uit. We ontvingen een mail van Tonnie van Dijk. Haar man is begin maart overleden. En nu wil mevrouw het energiecontract bij Eneco, op haar naam zetten. Dat staat nu nog op zijn naam. Ze is al een half jaar bezig, maar ze krijgt het niet zomaar voor elkaar. Uiteindelijk wint ze.
Benadeeld
Mevrouw Van Dijk klopt aan bij Meldpunt. Want ze voelt zich benadeeld, dat ze de naam op het energiecontract niet kan wijzigen. Tot haar verdriet ziet ze maandelijks de gegevens van haar overleden partner staan op de verbruiksoverzichten. Dat vindt ze niet prettig. Daarom wil ze haar naam op het contract. Hoe moeilijk is dat? Bij alle andere organisaties die zij benadert kan het wel. Het adres blijft toch hetzelfde? En ook blijft het maandbedrag van dezelfde bankrekening komen. Dus waarom niet?
Samenlevingscontract
Maar Eneco wil het niet wijzigen. Waarom? Omdat mevrouw Van Dijk en haar overleden partner een samenlevingscontract hadden. Bij een huwelijk of geregistreerd partnerschap zou het wel kunnen.
Nieuw contract, hogere rekening
Ook dwingen ze haar om een nieuw contract af te sluiten voor dezelfde woning en hetzelfde verbruik. Maar met de huidige energieprijzen krijgt ze dan een veel hogere rekening. Dat wil ze natuurlijk niet.
Later draait het energiebedrijf alsnog bij. Maar dat gebeurt pas na tussenkomst van Meldpunt. Na overleg heeft Eneco besloten om een samenlevingscontract ook als volwaardig te zien. Zo wordt het gemakkelijker om een energiecontract over te nemen.
Oplossing
Rianne de Voogt, senior woordvoerster bij Eneco geeft een officiële verklaring van Eneco over hun aanpassingen in het beleid: “Het is vervelend dat in een verdrietige tijd rondom het overlijden van een partner dit soort zaken speelt. Ook voor mevrouw Van Dijk. Het klopt wel dat mevrouw het contract niet kon overschrijven op haar naam. Alleen in geval van een geregistreerd partnerschap of huwelijk konden klanten van Eneco het contract van elkaar overnemen. Bij een samenlevingscontract deden wij dit niet. Dit staat ook duidelijk vermeld in onze voorwaarden.”
“Maar in de huidige situatie ten aanzien van de energietarieven heeft dit veel impact. In een nieuw contract betaalt mevrouw een hoger energietarief. Dat is vanzelfsprekend geen wenselijke situatie. Daarbij is het steeds gebruikelijker voor mensen om een samenlevingscontract met elkaar te sluiten. En wij willen hier geen onderscheid meer in maken. Bij een overlijden gaat Eneco voortaan het contract overschrijven op de naam van de partner wanneer zij een samenlevingscontract hebben. Het bestaande contract van mevrouw Van Dijk gaan we dus ook op haar naam zetten.”
Wat doen andere grote leveranciers?
Wat doen andere grote energiebedrijven in eenzelfde kwestie? “Als een klant (contractant) van ons overlijdt en er blijft een inwonend familielid achter, kan de naam gewoon gewijzigd worden,” zegt Vattenfall woordvoerster Melanie Poort. “Het familielid moet wel al inwonend zijn op moment van overlijden. Maar kan verder dus partner, kind, neef, nicht etc. zijn.”
Ook bij Essent zijn er geen problemen bij een naamswijziging in een energiecontract. Senior woordvoerster Maureen Veurman zegt: “Als een contractant is overleden, kan het contract door de partner worden overgenomen, zowel bij trouwen, geregistreerd partnerschap als samenlevingsovereenkomst.”
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Op de site van Eneco is deze mogelijkheid niet mogelijk of het moet nog aangepast? Weet iemand hier meer over. Ik dreig in dezelfde situatie als mevrouw van Dijk te belanden.
Inmiddels contact met Eneco gehad. Intern was hier niets van bekend of niet gecommuniceerd met de medewerkers. Toen verwezen naar het artikel over mevrouw van Dijk waarna het wel mogelijk was gelukkig. Ben benieuwd of de site wordt aangepast.
Meldpunt Max bedankt voor de aandacht hiervoor.