De zonneauto komt dichterbij door flinke kapitaalinjectie
De elektrische auto is er al. Maar nu komt ook de zonneauto eraan. Die heeft een dak met ingebouwde zonnecellen. Het betekent een nieuwe stap op weg naar een CO2-vrije samenleving in 2050. Een groep investeerders, waaronder de Nederlandse overheid, bezorgt de Nederlandse ontwikkelaar van de zonneauto Lightyear een kapitaalinjectie van 81 miljoen euro.
Van de Nuna tot de Lightyear
De zonneauto is in Nederland vooral bekend van de Nuna van studenten van de TU Delft. Daarmee nemen ze jaarlijks deel aan een race met andere ontwerpers. Maar het wachten is op de eerste auto die in productie komt. Die komt van fabrikant Lightyear uit Helmond. De bedoeling is dat het eerste model de Lightyear 0 dit najaar al de weg op gaat. Opvolger Lightyear 2 moet in 2025 gaan rijden.
De aanschafprijs zou in de toekomst rond de 30.000 euro moeten liggen. Het zonnedak moet voor een extra bereik van 70 km per dag kunnen zorgen. In een hete zomer als die van 2022 zou opladen aan een laadpaal niet meer nodig zijn. Maar dan moet u natuurlijk niet van die lange ritten maken.
81 miljoen Euro
Duurzaamheid staat hoog in het vaandel van de Nederlandse regering. Daarom is er nu een flinke kapitaalinjectie van 81 miljoen Euro. Die komt vanuit ‘staatsinvesteerder’ Invest-NL plus diverse lokale overheden in het zuiden des lands. Invest-NL woordvoerder Chris Roelen licht het proces toe.
Wat doet Invest-NL precies?
“Aan de ene kant is er de opdracht om de grote transities die nodig zijn in het land te versnellen. Bijvoorbeeld de energietransitie,” zegt Roelen. “Aan de andere kant moeten wij ervoor zorgen dat er meer financiële mogelijkheden komen voor innovatieve en snelgroeiende bedrijven.”
Ook rol voor lokale investeerders
Het investeringsfonds Invest-NL is 2,5 jaar geleden opgericht door de staat, maar maakt zelfstandig keuzes. Het is overigens niet de enige investeerder. Ook lokale overheden zijn betrokken in het zonneauto-project. “We trekken inderdaad op met andere publieke investeerders, zoals de Brabantse en de Limburgse Ontwikkelingsmaatschappij (BOM en LIOF). Dat geeft andere financierders meer zekerheid.” Het is en blijft namelijk risicokapitaal.
Invest-NL is de voortrekker van het consortium. “Van de 25 miljoen euro die wij inbrengen, komt 7,5 miljoen van de provincie Brabant,” geeft Roelen aan. Al langer betrokken investeerders dragen ook bij aan de nieuwe ronde, zoals uitvaartcoöperatie DELA en SHV. Samen zijn ze goed voor de resterende 56 miljoen.
Eerste klanten
Een carbon-neutrale samenleving is ook een kernwaarde voor autolease- en autodeelbedrijven als LeasePlan en MyWheels. Zij geven nu al het goede voorbeeld in duurzaamheid. Zij hebben elk al 5.000 auto’s van het model Lightyear 2 besteld. In 2025 moet deze nieuwe vloot gaan rijden.
Uiteindelijk is het de bedoeling dat deze eerste zonneauto een Hollands exportproduct gaat worden. De investeerders in het consortium willen daarmee duurzame mobiliteit wereldwijd stimuleren.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Klinkt goed maar…. moeten we eerst geen oplossing zoeken voor het enorm vervuilende proces om zonnepanelen- en accu’s te maken? Een zinvolle manier te bedenken hoe we oude panelen kunnen recyclen? Wat we doen met alle accu’s die op zijn? Daarnaast is 30.000 euro voor veel mensen niet bereikbaar hoe graag ze ook willen. Is het dan geen verkapte subsidie aan auto-lease bedrijven of “de zakelijke rijder”? Wanneer gaat Nederland serieus kijken naar waterstof wat een uitstekend en veel (echt veel) schoner alternatief is voor elektrische auto’s ? Kortom… vragen vragen vragen…
Uitsluitend voor de elite zijn dit auto’s bereikbaar.
Met de alsmaar stijgende prijzen van vaste lasten, boodschappen etc zijn er steeds meer mensen die hun auto juist weg moeten doen omdat het voor hen financieel níét meer haalbaar is, dus men kan nog wel tig soorten auto’s uit gaan vinden en op de markt gaan brengen, maar als er geen mensen meer zijn die ze kunnen kopen heeft dat totaal géén zin en is het alleen maar verspilling van groot kapitaal wat voor veel zinnigere zaken gebruikt zou kunnen worden.
Er wordt nu ook volop ingezet op electrische brommers/scooters, maar met een accubereik van slechts 40-60 kilometer is dat voor veel brommer/scooter rijders ook niet echt aantrekkelijk. (ter vergelijking: Een accu van een gemiddelde e- bike (fiets) haalt de 100 km.)
Tevens zijn er bij lange na nog niet voldoende laadpalen beschikbaar voor electrische auto’s en dat kan ook nog wel járen gaan duren want het landelijke elektriciteits netwerk biedt in de verste verte niet voldoende capaciteit en zal dus eerst landelijk vernieuwd en uitgebreid moeten worden. Om voldoende laadpalen etc te kunnen realiseren en als je bedenkt dat er ook nog eens méér zonnepanelen en warmte pompen geinstalleerd zullen gaan worden wordt de belasting van het electriciteits netwerk nog vele malen groter.
Het is dus simpelweg een utopie dat we over slechts enkele jaren van het gas af zullen kunnen zijn en alles en iedereen op ‘electrisch’ over gegaan zal (kunnen) zijn.