Politiek pleit voor klimaatdoelen die ook voor armere mensen werken
Het klimaat gaat ons allemaal aan. Dus moeten armere mensen ook kunnen aanpikken bij de klimaatdoelen. Dat vinden PvdA en GroenLinks. Daarom stellen ze scherpere maar tegelijkertijd laagdrempeligere plannen voor. Eerder pleitten leden van het Europese parlement (EVP/CDA) al voor het optuigen van een markt voor tweedehands elektrische auto’s. Die moet zich ook richten op de kleinere beurs.
Scherper plan
Nederland moet scherpere klimaatdoelen stellen. Dat vinden oppositiepartijen PvdA en GroenLinks. Samen hebben ze een plan gemaakt. Daarin staat onder anderen:
- De uitstoot van CO2 moet in 2030 met 65 procent omlaag. Dat is 5 procent meer dan in de kabinetsplannen
- In 2035 moet alle stroom CO2-neutraal geproduceerd zijn
- Meer prioriteit bij de laagste inkomens. Nu is dat nog te vaak een “speeltje van de rijken,” zeggen deze linkse partijen. “Iedereen moet kunnen meekomen.”
- Betere isolatie en zonnepanelen op huurhuizen. Maar de huren mogen daarbij niet omhoog gaan
- Meer groene banen
- Grond van boeren overnemen. Die mogen ze dan groen weer terug pachten
- Het OV moet beter en goedkoper
- Meer tweedehands elektrische auto’s. Dat kan door alleen nog elektrische leaseauto’s toe te staan
Markt voor tweedehands elektrische auto’s
Recent pleitten twee Europarlementariërs (EVP/CDA) ervoor om snel een markt op te tuigen voor tweedehands elektrische auto’s. Door een levendige handel in tweedehandsjes komt dit groene vervoersmiddel ook in beeld voor de kleinere beurs. “Want groen doen als je rood staat, dat gaat niet.” Deze autoplannen zijn onderdeel van het sociale klimaatfonds. Daarmee wil Brussel voor lagere (midden)inkomens de energietransitie toegankelijk maken.
Volgens de ANWB groeit het occasionaanbod snel. Elektrische auto’s zijn lange tijd vooral interessant geweest voor zakelijke leaserijders. Maar als na 3-5 jaar het leasecontract afloopt, dan komen deze auto’s op de particuliere tweedehandsmarkt terecht. De verkoopprijzen gaan net zo ver omlaag als bij benzineauto’s in een vergelijkbare periode. Daarmee is de aanschaf van een elektrische auto financieel nu een stuk aantrekkelijker. De ANWB noemt auto’s op zijn site die al voor minder dan 20.000 euro te koop staan.
Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP)
Voor elektrisch rijden bestaat er een subsidiepotje voor particulieren. Dat is de SEPP. Wekelijks kunt u online lezen hoeveel daar nog in zit. Per 30 mei 2022 zijn beide onderstaande potjes nog niet helemaal leeg.
De budgetten voor 2022 zijn:
- 71 miljoen euro voor nieuwe elektrische personenauto’s (koop en lease)
- 20,4 miljoen euro voor gebruikte elektrische personenauto’s (koop en lease)
Voor 2022 zijn de subsidiebedragen voor elektrische personenauto’s, die aan de voorwaarden voldoen:
- Gebruikte elektrische personenauto koop of private lease: 2.000 euro
- Nieuwe elektrische personenauto koop of private lease: 3.350 euro
Let wel: het gaat hier om 100 procent elektrische, dus niet hybride auto’s (= benzine + elektrisch).
Rijksoverheid stimuleert zonne-energie
Ook voor zonnepanelen bestaan er al subsidieregelingen. Zo is er bijvoorbeeld de zogenaamde Salderingsregeling voor huishoudens en MKB. Daarin mogen huishoudens en kleine bedrijven tot 1 januari 2023 zelfopgewekte stroom terug leveren aan het elektriciteitsnet. Dat mogen ze namelijk wegstrepen tegen hun verbruik op een ander moment. Vanaf 2023 gaat de overheid de salderingsregeling langzaam afbouwen tot 2031.
Zonnepanelen op huurhuis
Op de site van Milieu Centraal gaan ze dieper in op betaalbare groene energie. Dat gaat door middel van zonnepanelen op huurhuizen. Koopt u zelf zonnepanelen of laat u ze door uw verhuurder plaatsen? In beide gevallen moet u goede afspraken maken. Het begint met vooraf toestemming te vragen aan de verhuurder. Maar ook is het slim om af te spreken wat er bij verhuizing gebeurt. Wie neemt de zonnepanelen van u over? De verhuurder of de volgende huurder?
Bron: ANP, ANWB, AD, Milieu Centraal, RVO
Foto: ANP
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ik lees: “Nederland moet scherpere klimaatdoelen stellen. Dat vinden oppositiepartijen PvdA en GroenLinks.”. Natuurlijk vinden oppositiepartijen dat! Het is hun taak om tegenwicht te bieden aan een “zittend kabinet”. Wel krijg ik zo langzamerhand het idee dat we in een totaal(!) andere wereld leven dan de politici? Wij zijn pro-klimaat, hebben (24) zonnepanelen, vangen extra (600 liter) water op, zijn bezig van het gas af te gaan. Openbaar vervoer op het platteland is geliberaliseerd (marktwerking). De subsidies op (bijvoorbeeld) elektrische auto’s wordt direct bij de aanschafprijs optellen en kassa. Ook een gebruikte elektrische auto is (voor ons) niet betaalbaar. De Salderingsregeling loopt terug naar nul en je kunt er op wachten dat je straks moet gaan betalen voor energie die je opwekt maar niet zelf verbruikt. Ook gemakkelijk, we gooien alle schuld op de boeren want dat stinkt en ze zitten op mooie bouwgrond of grond waar we mooi distributie hallen op kunnen planten (blokkendozen). Nederland, distributieland (of distributiehub) hoor ik diezelfde politici zeggen. Natuurlijk is de huidige manier van landbouw- en veeteelt niet houdbaar! En ja, ik kan zo nog heel lang doorgaan. Mijn punt is dat de huidige / genoemde klimaatdoelstellingen mooi zijn maar UTOPISCH en onbetaalbaar tenzij….. we 50% van de bevolking, alle industrie en 80% van alle dieren “opruimen”. “Welcome to the real world”?
mooi al die plannen om van het gas of te gaan en meer en meer over te gaan op electrisch….
MAAAAAR…….. over het gehele land is het elektranetwerk daar (nog) NIET geschikt voor.
Brabant kan nu al geen bedrijven meer aansluiten op het elektranet en dat zal voor meer provincies gaan gelden.
Ons landelijk elektranetwerk is bij lange na nog niet toereikend en stabiel genoeg om om volledig op gebruik van electriciteit over te gaan. Ook zijn er bij lange na nog níét voldoende laapalen voor de electrische auto’s en al helemaal geen oplaad mogelijkheden onderweg voor E scooters etc. Enkele soorten kun je met normaal stopcontact opladen maar daar heb je onderweg weinig aan . bovendien is de actieradius van menig electrische auto en zeker van E scooters (nog) bedroevend laag.
Leuk bedacht een 2e handsmarkt voor E- auto’s maar die zijn uberhaupt nog maar weinig in egbruik en zullen dus ook niet zo 1,2,3 op de tweedehandsmarkt komen. En zelfs tweedehands zullen die auto’s voor de echt armen evengoed onbereikbaar blijven. De echt armen hebben niet eens geld genoeg voor een e bike, laat staan voor een 2e hands e auto.
Auto laten staan en OV nemen ???
Duizenden mensen hebben niet eens een auto en voor hen is het OV veel te prijzig, dus al die zogenaamde oplossingen lossen helemaal niets op.
Sja onder de rijkeren in ons land misschien een klein beetje maar onder de armeren onder ons absoluut niet !!
Klimaatdoelen zijn onrealistisch en onuitvoerbaar. Zeker als je bedenkt dat de landen om ons heen er ook helemaal niet serieus werk van maken.
Dus wat ons piepkleine Nederlandje op dat gebied misschien !!!!! zou kúnnen bewerkstelligen wordt weer te niet gedaan door de omringende landen en verderop in de wereld.
Als men dáádwérkelijk iets aan klimaat zou willen veranderen (voor zover dat uberhaupt mogelijk is) dan zou de hele wereld mee moeten doen en dat zal nóóit het geval zijn.
Hier wordt een verkeerde voorstelling van zaken gegeven.
Ten eerste alles op stroom is ruim 2 maal zo verontreinigend als gas. Die paar 3% “groene “stroom. kan niet in een behoefte voorzien. Dat de schoonste brandstof aardgas een rendemant van 40% heeft om elektrische energie op te wekken is een vast gegeven!
Dat elektra centrales veelal opwekken met biomassa (vochtig hout met verouderde kolencentrales ) bruinkool uit het buitenland ; Schone moderne kolencentrales . Dat alles is viezer, dan aardgas. Dat men nu roept dat is Russchies gas; dus fout. Maar wel het schoonst. Dus wel even onderscheid maken tussen klimaat en anderzins.
Elektrisch rijden is duurder en ook fossiel. Net zo fossiel als benzine en diesel auto`s.
Maar wel met minder fijnstof. Met el. rijden zijn de vermogens groter. Dus meer banden slijtage. Soms al met 15000 Km . vervanging.
En om nu tweedehands el auto`s op de markt te brengen aan de minder draag krachtegen, is een farce. Een nieuw accu kost meer dan een gebruikte benzine of diesel auto. van de zelfde leeftijd. Dit is globaal. Als ik de tijd kon nemen zou u net als ik geen windmolen , el auto; en in mindere mate zon panelen nemen. Van het gas af, is niet slim. Gebruik eerst het alternatief. Thorium Centrales. Timmermans weet niet waar hij over spreekt. Zijn horige slippendrager Samson wel. Maar die laatste heeft met de cijfers geknoeid. Die kan niet meer terug, zonder gezichtsverlies. Groet, Henk Terpstra. Gepens. o.a. Centrale technicus.