Reisorganisatie stopt ermee en houdt de aanbetaling
Gerrit en Hella Moerman boeken voor 4 personen een rondreis Zuid-Afrika bij Van Geldorp Reizen. Als het bedrijf stopt met de werkzaamheden willen Gerrit en Helma van de reis af, maar het bedrijf werkt daar niet aan mee en annuleert de reis. De stellen zijn hun aanbetaling van 6.800 euro kwijt.
Jarenlange traditie
Het is een jarenlange traditie bij het echtpaar Moerman: om het jaar met hun zus en zwager op verre reis. Ze boeken in 2020 bij Van Geldorp Reizen een reis naar Zuid-Afrika. Maar door corona kan de reis niet doorgaan. Tegen hun zin verplaatsen ze de reis naar 2021. Maar als Van Geldorp hen daarna een coronavoucher stuurt, wil hij die niet uitbetalen. En als daarna blijkt dat corona een blijvertje is, wil het echtpaar van de reis af. Maar ook dat kan niet. Ze kunnen de reis nogmaals verplaatsen of zijn hun aanbetaling kwijt.
Dit kan niet!
Ze verplaatsen de reis naar 2022, maar dan volgt er een bijzondere mededeling. Van Geldorp Reizen is met het bedrijf gestopt. De familie Moerman voelt zich hier niet prettig bij. Ze hebben de reis niet voor niets bij een organisatie geboekt. Wat als er iets op vakantie gebeurt? Bij wie kunnen ze dan terecht? Ze laten per mail weten, dat ze hun geld terug willen. Van Geldorp Reizen annuleert hierop de reis en de aanbetaling van 6.800 euro zijn ze kwijt. Het echtpaar vindt deze werkwijze niet kunnen en belt met het spreekuur van MAX Ombudsman.
Fout op fout
MAX Ombudsman Jeanine Jansen geeft de echtparen gelijk. “In dit verhaal is het fout op fout. Ze hadden in eerste instantie de reis helemaal niet hoeven te verplaatsen. En Van Geldorp had de coronavoucher moeten uitbetalen toen ze daar om vroegen.” vertelt Jeanine. “Ik begrijp heel goed dat het echtpaar niet meer met deze organisatie op reis wil nu blijkt dat meneer met het bedrijf gestopt is. Als je bij een reisorganisatie een pakketreis hebt geboekt, dan heb je recht op hulp en bijstand. Zonder bedrijf en zonder telefoonnummer weet je niet of je in moeilijke situaties iemand kunt bereiken. En dat wil je niet als je op reis gaat. Daarnaast kan het bedrijf nog steeds failliet gaan. Ze zijn inmiddels niet meer aangesloten bij het garantiefonds. Dat houdt in dat alle bedragen die de families nu nog gaan betalen als verloren kunnen worden beschouwd als het bedrijf alsnog failliet gaat.”
Reis kan gewoon doorgaan
Jeanine neemt contact op met Van Geldorp Reizen. Hij laat per mail weten dat de reis alsnog door kan gaan. “In de afgelopen 23 jaar hebben wij duizenden klanten naar grote tevredenheid een fantastische reis geleverd. Anders houd je het als bedrijf ook geen 23 jaar vol. Ook deze mensen zijn fantastisch op weg geholpen. Zij verbreken een gemaakte afspraak, niet wij. (..) Als deze mensen menen dat hun onrecht is aangedaan, zien wij een uitnodiging tot een zitting bij een rechter met vertrouwen tegemoet.” De stellen hebben inmiddels laten weten dat ze hun rechtsbijstandverzekering in gaan schakelen.
Let op SGR en ANVR
“Boek je een reis, let er dan altijd op dat de organisatie is aangesloten bij zowel SGR als ANVR.” adviseert Jeanine. “Bij problemen als faillissementen of andere zaken, weet je dat je reis gedekt is. Ook heb je bij conflicten dan de mogelijkheid om naar de Geschillencommissie te gaan. Dat scheelt je een gang naar de rechter.”