Geld terug na vertragingen en annuleringen door drukte op Schiphol?
Tijdens de meivakantie lopen heel wat reizigers tegen lange rijen aan op Schiphol. De ene keer ligt het aan stakingen bij het KLM-personeel. De andere keer is het tekort aan grondpersoneel de oorzaak. Reizigers krijgen zo te maken met vertragingen of zelfs geheel geannuleerde vluchten. MAX Ombudsman Jeanine Janssen legt uit welke vergoedingen er mogelijk zijn.
Financiële compensatie
We kijken eerst naar de algemene situatie bij vertraging of annulering. “U heeft in bepaalde gevallen recht op compensatie van de ticketkosten of kosteloze omboeking door de vliegmaatschappij, extra hotelkosten en kosten voor eten en drinken.” verklaart Janssen. “Daarbovenop kan het zijn dat u een vergoeding krijgt vanuit de Europese verordering voor geleden tijdverlies. Dat hangt er van af of een luchtvaartmaatschappij zich op overmacht kan beroepen.”
Oorzaak 1: Staking bij KLM
Bij de staking van het personeel van de KLM in het weekend van 23 april 2022 kan de vliegmaatschappij zich niet beroepen op overmacht. Janssen: “Dat kan niet omdat een staking binnen de eigen invloedssfeer van de vliegmaatschappij valt. De KLM moet alle kosten betalen: ticket, extra hotelovernachting – als dat nodig is – en eten en drinken. Daarbovenop komt dan nog dat specifieke bedrag voor geleden tijdverlies dat varieert tussen de 200 en 600 euro.”
Als u met een andere maatschappij zou vliegen, die indirect last heeft van de staking bij KLM, dan ligt het anders. “Stel dat u vliegt met Lufthansa, dan mag die maatschappij zich wél beroepen op overmacht. De staking lag namelijk buiten hun invloedsfeer. Ook die passagiers hebben dan in bepaalde gevallen recht op compensatie van de ticketkosten en een extra hotelovernachting, maar sowieso op eten en drinken. De extra compensatie voor tijdverlies krijgt de klant hier niet.”
Oorzaak 2: Te kort aan grondpersoneel
Voor wat betreft de vertragingen en annuleringen door een tekort aan grondpersoneel op Schiphol in het weekend van 30 april 2022 is op dit moment nog niet alles duidelijk. De kans is groot dat vliegmaatschappijen zich op overmacht gaan beroepen. Daar zullen zeker nog rechtszaken over gevoerd worden.
Pakketreizen
“Bij pakketreizen heeft u recht op datgene wat u geboekt heeft. Dus als door een vertraging of staking er 2 dagen van uw vakantie afgaan, dan moet uw reisorganisatie die vergoeden. Zo ging het tijdens corona ook,” vertelt Janssen. “Alleen deze prijsvermindering of gederfd reisgenot komt in aanmerking voor vergoeding, maar niet de extra schade door een extra overnachting op Schiphol.”
Claim indienen na vliegvertraging: zelf doen, of overlaten aan claimbureau?