Consument krijgt 1 loket voor klachten over makelaars en taxateurs
Dit jaar al kunt u als consument met uw klachten over koop of verkoop van een huis terecht bij 1 meldingsinstantie in plaats van 3 verschillende. Brancheverenigingen NVM, Vastgoedpro en VBO hebben de handen ineengeslagen. Ze introduceren 1 gezamenlijk tuchtrechtssysteem voor klachten over makelaars en taxateurs. Sandra Kers, woordvoerster bij VBO, licht de plannen toe.
Centrale rechtspraak
Het is hoog tijd dat de branche een gezamenlijk tuchtrechtcollege optuigt voor makelaars en taxateurs. Dat vinden ze bij de 3 betrokken organisaties. Maar wat betekent het concreet voor u als consument? “De 3 partijen hadden allemaal hun eigen tuchtrechtspraak als er klachten kwamen,” zegt Kers. “Nu is het veel overzichtelijker gemaakt voor de consument. U kunt nu terecht bij 1 loket. We trekken nu samen op en gaan dat centraal inrichten.”
Royement moet overal gaan gelden
Als voorbeeld noemt Kers een royement (werkverbod) van een makelaar of taxateur door 1 van de 3 organisaties. “Vanaf nu is het niet langer mogelijk dat als 1 van ons een bepaalde persoon uit zijn beroep zet, dat deze dan bij 1 van de andere 2 partijen zich als lid kan aanmelden. We willen voorkomen dat veroordeelde personen zomaar bij een andere partij kunnen instappen.”
Ook individuele partijen mogen meedoen
Consumenten die een klacht willen indienen over makelaars, die niet zijn aangesloten bij de 3 brancheorganisaties, kunnen ook terecht bij de tuchtrechter. Zulke makelaars krijgen dan bijvoorbeeld na een rechterlijke uitspraak geen toegang meer tot advertentieplatforms zoals Funda. Het is namelijk de bedoeling van de initiatiefnemers dat de rechtspraak een dwingend karakter krijgt voor de hele sector. Behalve dat het de consument moet beschermen, draagt het bij aan de professionaliteit van de beroepsgroep. Ook zorgt het voor meer transparantie.
Biedlogboek opvragen
Niet elke zaak zal direct bij de tuchtrechter komen. “We proberen zoveel mogelijk op voorhand te voorkomen. Als een makelaar werkt met het automatisch biedlogboek van Eerlijk Bieden, dan kunt u dat achteraf opvragen. Dat gebeurt bijvoorbeeld als de consument denkt dat het biedproces oneerlijk was. Zo kan die zien of de deadline van het biedproces al voorbij was. “Soms blijft de consument van mening dat het biedproces niet op de juiste wijze is verlopen. Dan kan die de klacht over de makelaar alsnog voorgeleggen aan de tuchtrechter,” besluit Kers.
Reactie van Eigen Huis
Eigen Huis juicht een centrale tuchtrechtspraak toe. Maar de belangenvereniging van huiseigenaren maakt enkele voorbehouden. “1 loket is op zich heel goed. Ook dat de tuchtrechter onafhankelijk is,” reageert woordvoerder Nico Stolwijk. “Maar verder is het veel van hetzelfde. Want de tuchtrechter zal nog steeds de regels hanteren van de organisatie waarbij de aangeklaagde makelaar of taxateur is aangesloten. Er zijn dus geen nieuwe regels gemaakt. Maar ze gebruiken nog steeds 3 verschillende setjes regels. Wat verandert er dan? Dat vragen wij ons af, want dit kon sowieso altijd al. Wat we daarom het liefst zouden zien, is dat deze organisaties onmiddellijk de problemen gaan aanpakken. Dat hoeft niet altijd met tuchtrecht. Dat kan ook door goede afspraken te maken.”
Vertrouwen in het koopproces
Dit nieuwe tuchtrecht is een eerste uitwerking van het verbeterplan Vertrouwen in het koopproces. Dat is recent ondertekend door minister Hugo de Jonge van Volkshuisvesting en brancheorganisaties NVM, VBO, Vastgoedpro en Eigen Huis. Stolwijk kijkt reikhalzend uit naar de mogelijke vervolgstappen. “Ze kunnen namelijk nog heel veel opschonen.”