- Dit onderwerp bevat 1 reactie, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 2 jaren, 8 maanden geleden door .
web shop en post.nl
mijn bestelde en betaalde pakketje is kwijt geraakt bij post.nl. wie is verantwoordelijk voor mijn schade
-
-
SuperBitch – scherp & hulpvaardig-meer dan een maand geleden
Aankoop bij webshop;
Advocaat Beekman heeft hieromtrent een duidelijke uitspraken gedaan (=quote):
Als je iets bij een webshop bestelt en het pakketje moet bij je thuis worden bezorgd, dan is je eerste aanspreekpunt de verkoper.
Die is verantwoordelijk dat jij het pakketje echt ontvangt.
Wanneer een bezorger het pakketje op het balkon, in de kliko of in de tuin gooit, blijft de webwinkel het aanspreekpunt van de consument.
Belangrijk hierbij: het gebeurt zonder toestemming.
Vanaf het moment dat je als consument toestemming geeft om een pakketje op een afgesproken plek te leveren, ligt de verantwoordelijkheid bij jou.Aankoop bij particulieren (bijv.via Marktplaats).
Hieromtrent heeft het Juridisch loket een duidelijke uitleg (=quote):
Vaak koopt u via Marktplaats bij een particulier. Dan zijn de regels die gelden bij aankoop bij een bedrijf, niet van toepassing. Hierdoor heeft u niet dezelfde consumentenbescherming. Wel moet de verkoper nakomen wat hij heeft beloofd.Is uw aankoop beschadigd, terwijl u dit niet hoefde te verwachten? Dan moet de verkoper zorgen voor een onbeschadigd product.
Beschadiging ontstaan tijdens verzending
Is de beschadiging ontstaan tijdens de verzending? Dan hangt het af van de afspraken die u met de verkoper over de verzending maakt wie het risico draagt:Vermeldt de verkoper in de advertentie dat hij het product verzendt of bezorgt? Dan is het risico voor hem. Hij moet het aankoopbedrag aan u terugbetalen of het product opnieuw verzenden als dat mogelijk is.
Staat in de advertentie “verzenden voor risico van de koper”? Dan ligt het risico bij u.
Geeft de verkoper duidelijk aan dat u het product moet ophalen en verzoekt u zelf om verzending? Dan ligt het risico ook bij u.Wanneer u als koper een product aangetekend laat verzenden, kunt u de schade verhalen op de verzekering.
Controleer altijd het product
U bent als koper verplicht het product zelf te controleren of het werkt zoals afgesproken en of het er uitziet zoals in de advertentie. Het is daarom verstandig om een product op te halen in plaats van te laten opsturen.Onbeschadigd product ontvangen
Stuur de verkoper een brief of e-mail. Geef hierin aan dat u alsnog een onbeschadigd product wilt ontvangen, zoals in de advertentie stond aangegeven.
Gebruik hiervoor de voorbeeldbrief van het Juridisch Loket.
Heeft u niet de volledige gegevens van de verkoper? Of geeft de verkoper het geld niet terug?
Neem dan contact op met het Juridisch Loket op om te kijken wat u in uw situatie kunt doen.meer dan een maand geleden
-