Offerte aangevraagd? Controleer het aanbod met deze tien tips
Maak altijd goede afspraken voordat u een opdracht geeft aan een aannemer of schildersbedrijf. De offerte is leidend, maar “meerwerk” kan de verbouwing of schilderbeurt stukken duurder maken. Hoe controleert u eigenlijk een offerte? En wat moet er allemaal instaan? Lees hier de 10 belangrijkste tips.
Offerte is een aanbod
MAX Ombudsman Jeanine Janssen legt uit wat een offerte precies inhoudt: “Een offerte is een aanbod. Je hebt ze in allerlei kleuren en smaken. Voor een bankstel, een keuken of een complete verbouwing. Alles wat je mag verwachten, staat daar in tegen een bepaalde prijs. Ook gelden er bepaalde voorwaarden. Zodra de klant daar zijn handtekening onderzet is er een overeenkomst.”
Maak eerst uw eigen plan
Het begint met uw eigen plan. Nog voordat u om een offerte gaat vragen, moet u zelf weten wat u precies wil. Hoe duidelijker uw eigen wensen zijn, hoe completer ook de uiteindelijke offerte die u krijgt. Een goede start voorkomt al een hoop problemen tijdens de uiteindelijke uitvoering van uw opdracht.
Neem er daarom de tijd voor. Verbouwingen zijn namelijk duur. U moet niet over één nacht ijs gaan. Maak voor uzelf een post onvoorziene kosten, maar laat die niet aan de aannemer zien, want het gaat hier om uw eventuele eigen tegenvallers te kunnen opvangen. Meerwerk maakt het altijd duurder.
Vermijd meerwerk
Vooral die zaken die “vergeten” zijn, leveren naderhand dat meerwerk op. Wijzig daarom gaandeweg zo min mogelijk in uw oorspronkelijke plan. Zorg dat het dus goed is doorgedacht. “Wat er niet in staat, kan de consument nog laten toevoegen, voordat hij zijn handtekening zet,” zegt Janssen.
Vergelijkingsmateriaal: minstens 3 verschillende offertes
Voor een echt grote opdracht is het ook verstandig om een offerte aan te vragen bij minstens 3 bedrijven. Janssen benadrukt het grote belang hiervan: “Dan heeft de consument namelijk iets om mee te vergelijken.” De verschillen kunnen groot zijn.
Checklist
Grofweg kun u een offerte checken op onderstaande punten. Deze checklist is niet uitputtend, maar bevat de voornaamste zaken waar u op moet letten:
1. Is het inclusief BTW?
Offertes voor particulieren behoren inclusief BTW te komen, want dan ziet u de echte kosten. Bij zonnepanelen staat dit er vaak niet bij. Het is goed om dat scherp in de gaten te houden. Er zijn wel posten die exclusief BTW kunnen zijn, maar die behoren dan vaak niet tot uw eigen plan. Vaak leiden die juist tot dat meerwerk dat u net wil vermijden. Let er daarom goed op dat de offerte de hoofdlijnen van uw plan volgt. Probeer vervelende discussies achteraf te vermijden en zit er meteen bovenop. Overigens is de vergunningsaanvraag voor een verbouwing vaak zo’n post exclusief BTW.
2. Geldigheidsduur
Staan de startdatum en einddatum van het werk aangegeven, want u wil voorkomen dat een verbouwing eeuwig gaat duren.
3. Volledige omschrijving van het werk
Is het werk in detail beschreven? Staan alle materialen erin? Zijn de tekeningen toegevoegd?
4. Alle materialen
Staan alle materialen erin? Soms zijn er zogenaamde “stelposten”. Bijvoorbeeld: u moet zelf de badkamertegeltjes nog uitzoeken of de kranen. Wat u ziet zijn de geschatte prijzen. Die kunnen hoger of lager uitvallen.
5. Alle kosten
Staan alle kosten gespecificeerd? Hierbij valt ook te denken aan reiskosten, parkeerkosten, voorrijkosten. Zijn er betalingstermijnen? Is er een eventuele aanbetaling en hoe hoog is die?
6. De leveringstijd van materialen
Het is belangrijk dat de levering van de materialen niet buiten de afgesproken tijd valt waarin de bouwklus moet plaatsvinden.
7. De arbeid
Zijn alle manuren beraamd?
8. Opruimkosten
Verbouwingen zorgen ook voor veel bouwpuin. Is de afvoer daarvan geregeld?
9. Voorwaarden, garantie en keurmerken
Zijn er algemene voorwaarden waar de opdrachtnemer naar verwijst? Kunt u deze opvragen of krijgt u ze meteen al? Zijn er keurmerken? Is er een garantie opgenomen? Is er een verwijzing naar een eventuele geschillencommissie bij een bracheorganisatie waar de aannemer bij zit aangesloten? “Als mensen geen rechtsbijstandsverzekering hebben, dan is het bijna een noodzaak om zaken te doen met een bedrijf dat is aangesloten bij een geschillencommissie,” voegt Janssen toe. “Een procedure loopt namelijk flink in de papieren.”
10. Kosten offerte
Een offerte behoort gratis te zijn, tenzij u anders heeft afgesproken met uw aannemer. Die kan bijvoorbeeld vooraf hebben afgesproken dat u voor tekeningen moet betalen. Maar dan mag u die wel houden. Is dat niet afgesproken, maar komt er toch een rekening? Dan kunt u een voorbeeld van een goede klachtbrief downloaden bij toezichthouder ACM.