Let op: uw vliegticket-voucher verloopt bijna
Als een vlucht geannuleerd wordt, zou u normaal gesproken binnen 7 dagen uw geld terug moeten krijgen. Daar heeft u recht op. Maar veel mensen kregen in het begin van de pandemie vooral vouchers. Die namen veel mensen aan uit begrip voor de situatie waarin de reiswereld zich toen bevond. Na een jaar zou uitbetaling van die vouchers volgen. Maar in veel gevallen gebeurde dat niet. Nu dreigen ze te verlopen.
Toch terugbetalen
De Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) is de waakhond die moet handhaven als luchtvaartmaatschappijen zich niet aan de regels houden. De ILT gaf aan dat de vliegmaatschappijen alsnog hun klanten moeten terugbetalen. Ook als ze al een keer hadden betaald aan een reisbureau of bemiddelaar. Je hebt als consument namelijk het recht om het geld rechtstreeks terug te krijgen van de vliegmaatschappij. Dat is ook bevestigd in een procedure bij de rechter.
Een aantal maatschappijen betaalde netjes terug aan de consument. Maar anderen deden dat niet. Onder andere KLM en Singapore Airlines stelden zich op het standpunt dat ze zogenoemd “bevrijdend” betaald hadden. Ze betaalden aan de klant via D-reizen. De ILT heeft deze maatschappijen inmiddels een “last onder dwangsom” aangezegd. Dat is een soort boete. Maar daarmee heeft de consument zijn geld nog niet terug.
De claim vervalt
2 jaar na de datum dat het vliegtuig geland zou zijn, vervalt namelijk een claim op het geld. Er is dus géén sprake van een verjaringstermijn. Je kunt deze vervaltermijn slechts tegenhouden door een dagvaarding uit te brengen aan de luchtvaartmaatschappij.
Wat nu te doen?
De eerste claims beginnen te vervallen vanaf maart. Heeft u dus nog een voucher van een los ticket of een geannuleerde vlucht zonder voucher? Dan is het zaak om nu in actie te komen. Schrijf eerst nog één aangetekende brief naar de luchtvaartmaatschappij en vraag uw geld terug. Zet er een termijn in van 2 weken waarbinnen ze moeten reageren. Daarna moet dus de dagvaarding worden uitgebracht. Meld uw zaak aan bij uw rechtsbijstandsverzekeraar als u die heeft.
U kunt ook zelf dagvaarden, maar laat u daarover goed informeren. Denk eraan dat een dagvaarding maken tijd in beslag neemt. Ook claimbureaus staan in de startblokken om te dagvaarden. Maar die rekenen daarvoor kosten. En let op met aanbiedingen van de luchtvaartmaatschappij om akkoord te gaan met verlenging van de voucher. Want na de tweejaarstermijn vervalt uw recht op het hoofdbedrag.
Claim veilig stellen
De Consumentenbond vindt het onbegrijpelijk dat maatschappijen als KLM en Transavia nog steeds weigeren terug te betalen. Zelfs niet na een boete van de toezichthouder én een rechterlijke uitspraak. De bond vindt het vooral onbegrijpelijk omdat deze partijen in de lucht gehouden worden met staatssteun. De ILT zou de macht moeten krijgen om luchtvaartmaatschappijen te dwingen terug te betalen, vindt de Consumentenbond. Zij willen dat de minister de luchtvaartmaatschappijen tot de orde roept.
De Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR) vindt dat maatschappijen hun verantwoordelijkheid horen te nemen en de klant moeten terugbetalen. Het is MAX Ombudsman Jeanine Janssen een doorn in het oog dat er een toezichthouder is, de ILT, waar de consument niets aan heeft. Daardoor heeft zelfs een 82-jarige reiziger nu een dagvaarding moeten uitbrengen richting een vliegmaatschappij. Want alleen zo kan zij haar claim veiligstellen en het geld terugkrijgen.
Onder de aandacht
Daarom houdt ook Mark Harbers, de minister van Infrastructuur en Waterstaat de een oogje in het zeil. “Ik begrijp de zorgen van passagiers die een vliegticket of voucher nog niet terug betaald hebben gekregen,’’ zegt Harbers. De ILT houdt toezicht op de naleving van Europese regels voor passagiersrechten in de luchtvaart. De inspectie is bezig met een handhavingstraject richting luchtvaartmaatschappijen, mede op basis van meldingen van passagiers. Ze roept passagiers op om zich op tijd (binnen 2 jaar) te melden bij de kantonrechter als niet tijdig wordt terugbetaald. Ik zal de zorgen over dit onderwerp onder de aandacht brengen in mijn gesprekken met de luchtvaartsector.’’