Registeren Inloggen

Prijsvrij in de fout: Gezin staat voor dicht hotel

Martine Mulhbauer en haar twee kinderen boeken in de zomer van 2021 een vakantie naar Ibiza. Ze boeken bij Prijsvrij. Want bij code oranje krijgen ze van deze reisorganisatie de reissom terug. Maar de vakantie verloopt totaal anders. Ze krijgen geen geld terug en als ze toch vertrekken blijkt het hotel dicht te zijn.

Code oranje

Volgens MAX Ombudsman Jeanine Janssen, was het niet vreemd om afgelopen zomer bij code oranje je geld terug te krijgen. “Veel reisorganisaties adverteerden hiermee, omdat mensen anders niet durfden te boeken. Ook toen dacht iedereen dat je bij code oranje kosteloos kon annuleren.” Maar Martine krijgt geen contact met Prijsvrij en gaat alsnog. Bang om anders haar geld niet terug te krijgen.

Hotel dicht

Eenmaal op Ibiza staan ze voor een dicht hotel. Martine wordt met haar twee kinderen naar een ander hotel gebracht. Maar daar wil ze snel vandaan. Het is rumoerig en niet te vergelijken met het hotel dat ze oorspronkelijk geboekt hebben. Ze worden nogmaals overgeplaatst. “Terecht,” zegt Jeanine Janssen. “Als het hotel dicht is, moet er een vergelijkbaar hotel worden geregeld.” Eenmaal thuis klimt Martine in de pen. Na 3 maanden krijgt ze een reactie van Prijsvrij. Ze krijgt 215 euro retour. “Veel te weinig,” zegt de MAX Ombudsman. “Dat dekt niet de dagen dat ze niet van haar vakantie heeft kunnen genieten. En daarnaast heeft ze ook nog extra kosten gemaakt. Zo heeft ze een taxi moeten nemen om bij de verschillende hotels te komen.”

Excuus

Als Jeanine contact opneemt met Prijsvrij trekt directeur Marc van Deursen direct het boetekleed aan. “Corona heeft voor een ongekende stortvloed aan vragen en corona-gerelateerde problemen gezorgd: repatriëring, onbekende hotelsluitingen, vluchtwijzigingen en annuleringen. Ook bij Prijsvrij Vakanties, Sunmix en Alltours is daarin helaas van alles misgegaan.” Omdat Martine niet de vakantie heeft gehad die zij mocht verwachten krijgt ze van Prijsvrij de volledige reissom teruggestort. Daarnaast mag ze voor een bedrag van 1500 euro een nieuwe vakantie uitzoeken. “Een genereus gebaar,” volgens Jeanine.

Meer problemen

Corona zorgt vaker voor problemen in de reiswereld. Sinds de coronapandemie zijn veel vakanties geannuleerd of omgeboekt. Ook de Namibië-reis van Yvonne Boshoff en Niek Turkenburg kan niet doorgaan. Ze krijgen daarom een coronavoucher. Maar als ze die willen inwisselen, geeft hun reisorganisatie Van Geldorp Reizen niet thuis.

Geef een reactie