Reisorganisatie weigert coronavoucher uit te betalen
Sinds de coronapandemie zijn veel vakanties geannuleerd of omgeboekt. Ook de Namibië-reis van Yvonne Boshoff en Niek Turkenburg kan niet doorgaan. Ze krijgen daarom een coronavoucher. Maar als ze die willen inwisselen, geeft hun reisorganisatie Van Geldorp Reizen niet thuis.
Oorspronkelijke reis wordt verplaatst
In juli 2020 krijgen Yvonne en Niek via de telefoon te horen dat hun vakantie naar Namibië niet doorgaat. Reisorganisatie Van Geldorp Reizen biedt aan om de vakantie met een jaar te verplaatsen Dat vindt het stel een goed idee. Maar daarna blijft het maanden stil. Als ze op een gegeven moment het kantoor bellen, krijgen ze te horen dat deze gesloten is. Voor het duo is het duidelijk: ze willen hun geld terug.
Dat staat niet in de voorwaarden
Maar volgens Van Geldorp kan dat niet. Met het aangaan van de overeenkomst gaan klanten akkoord met de voorwaarden. En in die voorwaarden staat dat bij ziekte of epidemieën de reisorganisatie niet verantwoordelijk is. Van Geldorp Reizen laat onze redactie per mail weten dat dit in het geval van corona ook geldt. “Wij kunnen als bedrijf niet verantwoordelijk zijn voor corona. Onmogelijk. Wij hebben het niet veroorzaakt en verspreid. Dus als je boekt, ben je akkoord dat we niet verantwoordelijk zijn.”
Dit zijn de regels
MAX Ombudsman Jeanine Janssen is het hier niet mee eens. “De vakantie is verplaatst, maar Yvonne en Niek hebben nooit een nieuwe overeenkomst ontvangen. Daarom geldt de oorspronkelijke overeenkomst nog steeds”, vertelt Jeanine. “Volgens de wet moet het geld van een reis die is geannuleerd vanwege corona door de reisorganisatie terug worden betaald. Dat is de verantwoordelijkheid van het bedrijf. Dus van Geldorp Reizen moet betalen.”
De rol van SGR
Maar Van Geldorp Reizen geeft niet thuis. Per mail laat het bedrijf weten dat ze al 1,5 jaar gesloten is. “Maar dat ontslaat ze niet van hun verplichting” zegt Erik Jan Reuver, directeur van Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). Dit garantiefonds kan de voucher ook uitbetalen aan de klant. Maar dat kan alleen als het bedrijf hier het geld niet voor heeft. “Wij hebben Van Geldorp een sommatiebrief gestuurd met de vraag om hun verplichting na te komen. En we onderzoeken of er sprake is van betalingsonmacht. Als dat zo is, dan zullen wij de voucher uitbetalen.”
Wat u zelf kunt doen
Volgens SGR zijn er nog maar weinig coronavouchers niet uitbetaald. Wie zijn geld een jaar na uitgiftedatum op de voucher nog niet heeft gekregen, kan dat melden via de website van SGR. SGR neemt dan contact op met de desbetreffende reisorganisatie.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Goedemiddag,
Ook wij hebben in januari 2020 een reis naar Namibië voor juni 2020 geboekt bij van Geldorp. Ook vanwege Corona ging deze reis niet door. Van Geldorp heeft op dezelfde onprofessionele wijze van ons geëist dat we de volledige reissom twv € 6535 zouden betalen, waarna we een SGR Corona voucher kregen.
Begin 2021 hebben we het bedrag van deze voucher bedrag teruggevraagd , middels diverse aangetekende brieven en sommaties. Hierop hebben we dezelfde onbehouwen antwoorden gekregen en zijn zelf voor leugenaars uitgemaakt door van Geldorp.
van Geldorp heeft uiteindelijk slechts een gedeelte terugbetaald en verwees ook naar zijn (nietige) voorwaarden en stopte daarna de communicatie.
Omdat SGR alleen iets kan doen bij faillissement, hebben we een rechtszaak aangespannen tegen van Geldorp en gewonnen.
Inmiddels proberen we een gerechtsdeurwaarder / incassobureau het door de rechter gevonniste bedrag te innen bij van Geldorp.
Graag willen we onze soortgelijke ervaring met van Geldorp delen.
Met vriendelijke groet,
Peter en Ine
Deze organisatie heeft meerdere slechte ervaringen. Vooral de bus was een gevaar op de weg. Bij het indienen van een klacht kon je worden afgeblaft door van Geldorp. Dit bedirjf opereerde onder vele namen. Waaronder CA Express Go South, Go Explore Go Beyond en van Geldorp reizen. Volgens Drimble is het opgeheven. Rinus en Cobie