Nieuwe laptop kapot? Dit zijn de regels over garantie
U heeft net een nieuwe laptop gekocht, maar al snel is deze stuk. Een teleurstelling, maar gelukkig heeft u recht op garantie. Welke regels gelden er dan? Hoe snel moet een fabrikant of verkoper het apparaat repareren, kunt u een nieuwe laptop eisen en heeft u recht op een leenlaptop in de tussentijd?
Waarom is het kapot?
Ten eerste is het belangrijk om te weten of het uw eigen schuld is dat de laptop stuk is of dat dit een fout is van de fabriek. Wanneer u de laptop heeft laten vallen, dan is het uw eigen schuld dat de laptop stuk is. De verkoper hoeft u dan niet te helpen. Bedenk ook of u de laptop al erg lang heeft of dat deze nog vrij nieuw is. Want hoe ouder de laptop, hoe groter de kans dat deze iets mankeert. Vraag daarom aan de verkoper wat de levensduur van de laptop is. Hou er ook rekening mee of de laptop nieuw of tweedehands gekocht is.
Eigen schuld? Zelf betalen
Wanneer de laptop kapot is door een fout van u, dan vervalt het recht op garantie. Dit betekent dat u geen recht heeft op gratis reparatie van de laptop. Ook heeft u dan geen recht op een nieuwe laptop. U moet dan zelf de kosten voor reparatie of een nieuw apparaat betalen.
Wettelijke garantie
Heeft u de laptop normaal gebruikt? En is het defect niet het gevolg van normale slijtage? Of heeft u de laptop bijvoorbeeld stuk binnen gekregen? Dan kunt u gebruik maken van de wettelijke garantie. In de wet staat namelijk dat consumenten recht hebben op een goed product. En een goed product moet bieden wat je ervan mag verwachten. U heeft dus recht op deze garantie zolang u mag verwachten dat de laptop het goed doet. Gaat de laptop al stuk binnen 6 maanden na aanschaf? Dan hoeft u niet te bewijzen dat het defect uw schuld is. De verkoper moet dit dan bewijzen, en dat is bijna onmogelijk.
Na zes maanden
Ook na 6 maanden mag u verwachten dat de laptop het nog goed doet en heeft u recht op wettelijke garantie. U moet dan wel bewijzen dat het defect niet uw schuld is. De verkoper moet zorgen voor een gratis reparatie, een nieuwe laptop of een andere oplossing bieden. U heeft altijd recht op wettelijke garantie, ook als u geen fabrieksgarantie of verkopersgarantie heeft. Meld de klacht wel binnen twee maanden bij de verkoper. Kunt u niet bewijzen dat het niet uw schuld is? Dan moet u de kosten zelf betalen.
Fabrieksgarantie of verkopersgarantie
Behalve wettelijke garantie, zit er meestal ook fabrieksgarantie of verkopersgarantie op uw laptop. Met deze garantie belooft de verkoper dat de laptop zeker voor een bepaalde tijd goed werkt. In de garantievoorwaarden staat wat de verkoper doet als de laptop niet goed werkt of kapot is. Hier heeft u dus recht op naast de wettelijke garantie.
Probleem oplossen zonder al te veel gedoe
De verkoper moet een oplossing vinden. Dit kan betekenen dat u een reparatie of een nieuwe laptop krijgt. Dat laatste zal waarschijnlijk minder snel het geval zijn. Dat komt omdat een laptop vaak duur is en prima te repareren valt. Goed om te weten: het probleem moet binnen een bepaalde tijd opgelost worden. Duurt het te lang? Bespreek dit dan met de verkoper en vraag om een nieuwe einddatum. Duurt het dan weer te lang en is hier geen goede reden voor? Dan zou u een product te leen kunnen krijgen.
Kosten zijn voor de verkoper
Volgens Consuwijzer hoeft u dankzij de wettelijke garantie niks te betalen voor de reparatie of voor het versturen van de kapotte laptop. Maar er zijn wel uitzonderingen. Bijvoorbeeld als de laptop veel meer waard is na een reparatie of vervanging. Dan kan de verkoper aan u vragen om een deel mee te betalen. Dat kan als u de laptop een tijd goed heeft gebruikt, en deze door reparatie veel langer mee zal gaan dan dat de laptop oorspronkelijk zou doen.
Na reparatie meteen weer stuk?
Is de laptop na de eerste reparatie nog steeds stuk of niet netjes gerepareerd? Volgens Consuwijzer kunt u de laptop dan door een ander laten repareren en de verkoper vragen om dit te betalen. Als de laptop nog steeds niet goed werkt en niet te repareren valt, dan heeft u recht op een nieuwe laptop. Ook kunt u om een schadevergoeding vragen als u erg veel overlast hebt ervaren.
Wat te doen als je niet tevreden bent?
Bent u niet tevreden met de oplossing die de verkoper biedt? Of kan de verkoper geen nieuwe laptop geven? Dan kunt u de koopovereenkomst beëindigen en uw geld terug vragen. Let wel op: als u de verkoopovereenkomst beëindigt, dan moet u meestal de laptop inleveren. Heeft u de laptop een tijd goed kunnen gebruiken? Dan kan de verkoper deze tijd aftrekken van het aankoopbedrag. Dit betekent dat u dan niet het hele bedrag dat is betaald terug krijgt. Dat is dan redelijk.
Checken voor aankoop
Zoek altijd goed uit voordat u een laptop koopt of deze van goede kwaliteit is. Check ook bij de verkoper of de laptop aankan wat u ermee wilt doen. Sommige programma’s zijn namelijk te zwaar voor bepaalde laptops. U heeft zelf een onderzoeksplicht. Twijfelt u over uw rechten of over de garantie van de laptop? Of komt u er met de verkoper niet uit en heeft u een klacht? Dan kunt u altijd terecht bij ons, de Consumentenbond of Consuwijzer.
Bron: Rijksoverheid, ACM Consuwijzer