Phishing kent vele vormen: zo herkent u ze
Online criminelen maken steeds meer geld buit via phishing. De manieren waarop zij dit doen worden steeds vernuftiger. Het gebeurt allang niet alleen maar meer via e-mail. Ook via social media-sites, sms, WhatsApp en verkoopsites als marktplaats.nl worden mensen steeds vaker opgelicht.
Volgens de Betaalvereniging Nederland is de schade bij banken door phishing het afgelopen jaar bijna verviervoudigd. Criminelen maken in 2017 1 miljoen buit door phishing, maar in 2018 is dit al 4 miljoen.
Nieuwe vorm van phishing
Van origine is phishing een vorm van oplichting die vooral via e-mail verspreidt wordt, maar dit is anno 2019 allang niet meer zo. de manieren waarop criminelen aan geld proberen te komen zijn talrijk, waardoor steeds meer mensen het risico lopen met phishing te maken te krijgen.
Whatsapp-fraude
Zo kunnen criminelen mensen via WhatsApp een bericht sturen en zich hierin voordoen als een kennis of familielid. Hierin vragen zij dan om geld over te maken naar een onbekende rekening, omdat de eigen bankrekening zogenaamd geblokkeerd is. Omdat veel mensen snel geneigd zijn naasten te helpen, wordt er vaak positief gereageerd op dit verzoek. Deze zogenoemde WhatsApp-fraude wordt heel veel toegepast op dit moment.
Phishing via marktplaats
Wat ook steeds vaker voorkomt is fraude via marktplaats of aanverwante verkoopsites. Criminelen doen zich voor als verkopers en vragen om een kopie van het identiteitsbewijs van de potentiële koper. Dit omdat zij zo zeker weten dat de persoon daadwerkelijk is wie hij zegt dat hij is. Ter extra controle verzoeken zij de koper vaak om 1 cent over te maken via een online betaalprogramma zoals Tikkie. Hoewel het al niet slim is om zomaar een kopie van het identiteitsbewijs op te sturen, gaan veel mensen echt de mist in bij de betaal-link. deze voert naar een nepsite waardoor de criminelen heel eenvoudig de bankgegevens kunnen achterhalen met alle gevolgen van dien.
Oplichting via sociale media
Ook via sociale media-sites als Facebook worden steeds meer mensen opgelicht. Phishing op Facebook en Instagram kent vele verschijningsvormen. Zo kunnen mensen bijvoorbeeld berichtjes krijgen van onbekenden die beweren geld op hun rekening te kunnen storten. Wat zij daarvoor nodig hebben is de bankpas en de pincode. Personen die hierop ingaan, krijgen natuurlijk helemaal geen geld, maar worden opgelicht.
Offline oplichting
Naast deze manieren van online phishing, gebeurt het oplichten ook via sms en telefoon. In de sms’jes kan bijvoorbeeld staan dat de betaalpas snel zal verlopen en dat er een nieuwe aangevraagd kan worden door op een link in het bericht te klikken. Het bericht lijkt afkomstig van de bank, maar dat is uiteraard niet echt zo. Ook telefonische phishing is al jaren een beproefde methode om geld af te troggelen. Hierbij doen de criminelen zich bijvoorbeeld voor als medewerkers van een bank en zeggen zij dat de bankpas is verlopen en een nieuwe kunnen toesturen als het slachtoffer de oude per post toestuurt. Doe dit nooit.
Zo trapt u niet in phishing
Om ervoor te zorgen dat u niet te maken krijgt met deze vernuftige vormen van oplichting, kunt u een aantal dingen doen. Als u online oplichting vermoedt, is het handig om altijd de afzender te controleren. Vaak worden er vage e-mailadressen of namen gebruikt door criminelen. Ook staan er meestal spelfouten in de berichten. Daarnaast is het goed om te onthouden dat banken en overheidsinstellingen nooit, maar dan ook nooit over persoonlijke bankzaken communiceren via mail of sms. Het enige wat banken via e-mail versturen zijn nieuwsbrieven met daarin algemene informatie.
Bron: archief, consumentenbond, NOS, AD.