Zo ziet de winkelstraat er uit als door corona veel zaken failliet zijn
Veel winkels weten maar nauwelijks het hoofd boven water te houden. Alleen met de steunmaatregelen van de overheid kunnen ze momenteel de deuren nog op een kiertje openhouden. Maar voor hoe lang? De vrees bestaat dat als de steun eenmaal ophoudt tal van zaken om kunnen vallen omdat heel veel kosten, en gemiste omzetten niet zijn vergoed – zeker voor de grotere winkels – en schulden zich opstapelen. Het aanzien van de winkelstraten zal er door veranderen.
De krimp managen
De afgelopen jaren is het aantal winkels in Nederland langzaam afgenomen. In 2015 telden we er 98.000, nu zijn dat er nog 86.000. De terechte vrees bestaat dat door de huidige crisis de afname versneld wordt. Het zal zorgen voor lege plekken in de winkelstraten. Een aangenaam gezicht zal het niet zijn. “Daarom moeten we de krimp managen”, zegt directeur Eus Peters van de Raad Nederlandse Detailhandel. “Het is de verantwoordelijke taak van de gemeenten om de regie te nemen en te kijken hoe de lege plekken een andere functie kunnen krijgen. Want de winkelstraat is de woonkamer van een gemeente”.
Koffie drinken
Een groot deel van de huidige winkelruimten (en dan hebben we het over liefst 30 miljoen vierkante meter) is in bezit van de financiële sector. Denk dan aan projectontwikkelaars, beleggers en pensioenmaatschappijen. Een klein deel is nog in handen van particulieren en van ondernemers die eigenaar zijn van hun pand. De gemeente moet de regie nemen en ervoor zorgen dat ruimten waar eens kleding, schoenen of meubels te koop waren, een andere functie kunnen krijgen. Denk bijvoorbeeld aan horeca, cultuur of vooral wonen. Om dat voor elkaar te krijgen is veel overleg nodig, overleg om de winkelstraten niet te laten verloederen.
Persoonlijke aandacht
Christine Boland is trend-analist en heeft een duidelijke visie op hoe het verder moet. Willen winkels overleven dan moeten ze zich toeleggen op persoonlijke aandacht voor de klant. Het begint met goed en enthousiast personeel. “Mensen die weten waar ze over praten, die de klant het gevoel geven welkom te zijn en te begeleiden in zijn/haar aankoop”. De winkel moet niet zomaar een plaats zijn waar je een product koopt, het moet een ontmoetingsplaats zijn. Meerdere grote boekhandels hebben al een ruimte waar je op je gemak koffie kunt drinken, waar je kunt luisteren naar een lezing of waar je alle tijd van de wereld hebt om een boek uit te zoeken”.
Ruiken en voelen
Van belang is, zo zegt Christine Boland, dat de klant een reden heeft om naar een winkel te gaan en het niet thuis laat bezorgen. Eus Peters van de Raad Nederlandse Detailhandel benadrukt dit eveneens. “Je zintuigen moeten geprikkeld worden, ruiken en voelen. Een nieuw parfum kun je onmogelijk online kopen”. Volgens Christine Boland komen er ook meer kleine winkels bij. Winkels met een eigen karakter, waar een bijzondere selectie merken wordt verkocht, winkels die zich onderscheiden van de grote massa.
Sociale cohesie
De meeste winkelstraten anno 2021 zien er eender uit. Kleding- en schoenenzaken domineren vaak het aanzicht. De winkelstraat nieuwe stijl met kleinere en eigenzinnige winkels, ruimte voor cultuur, horeca en wonen kan “de woonkamer van de gemeente” zijn, en bijdragen aan “een sociale cohesie van de gemeenschap.”