Vlucht geannuleerd? Vraag geld rechtstreeks terug bij vliegmaatschappij
Heeft u een vliegticket geboekt via een reisbureau of bemiddelaar en is de vlucht door corona geannuleerd? Geld terugkrijgen is dan soms lastig. U kunt uw geld rechtstreeks terugvragen bij de luchtvaartmaatschappij, want Europese regels verplichten hen u te helpen.
Bij wie vraag ik mijn geld terug?
Wereldwijd zijn er sinds de uitbraak van het coronavirus in het voorjaar van 2020, duizenden vluchten geschrapt. Consumenten konden hun vliegticket omboeken naar een nieuwe datum, kregen een voucher of het geld voor hun betaalde ticket terug. Maar wie zijn vliegticket heeft geboekt via een reisbureau of online bemiddelaar moet soms lang wachten op zijn geld. Want bij wie moet u zijn? Bij de reisbemiddelaar waar u het ticket heeft geboekt of de luchtvaartmaatschappij?
Van het kastje naar de muur
De Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) en de Autoriteit Consument & Markt (ACM) hebben veel meldingen gekregen van consumenten wiens vlucht vanwege de coronamaatregelen is geannuleerd. Consumenten klagen dat zij niet bij de luchtvaartmaatschappij terecht kunnen voor de terugbetaling omdat er niet rechtstreeks bij hen is geboekt. De luchtvaartmaatschappij verwijst hen door naar de reisbemiddelaar. Dat mag niet. Consumenten moeten rechtstreeks terecht kunnen bij de luchtvaartmaatschappij.
Geld terug via de luchtvaartmaatschappij
Volgens Europese regelgeving moeten luchtvaartmaatschappijen bij annulering van een vlucht de consument binnen 7 dagen terugbetalen of de vlucht omboeken. Ook als de consument het ticket dus bij een reisbemiddelaar heeft geboekt. Deze regelgeving geldt alleen voor Europese luchtvaartmaatschappijen en andere luchtvaartmaatschappijen die vertrekken vanaf een Europese luchthaven.
Geld terug via de reisbemiddelaar
Heeft u uw vliegticket geboekt via een reisbureau? Ook de reisbemiddelaar kan proberen het geld bij de luchtvaartmaatschappij voor u terug te krijgen. De ILT en ACM ontvangen veel klachten van consumenten dat terugbetaling via deze manier erg lang duurt en dat sommige reisbemiddelaars hiervoor onverwacht hoge kosten rekenen. Als reisbemiddelaars hiervoor kosten rekenen moeten ze daar vooraf bij de boeking transparant over zijn. Ze mogen dit dus niet achteraf zomaar doen, zodat u als consument zelf kunt kiezen of u rechtstreeks naar de luchtvaartmaatschappij gaat of niet. Reisbemiddelaars hoeven consumenten overigens niet binnen 7 dagen terug te betalen, deze regel geldt alleen voor luchtvaartmaatschappijen.
Meld uw klacht
De ACM kan handhavend optreden als reisbemiddelaars vooraf niet transparant zijn over kosten die zij in rekening brengen voor het afhandelen van de terugbetaling. Consumenten kunnen klachten over onverwachte kosten melden bij de ACM. De ILT kan handhavend optreden tegen luchtvaartmaatschappijen die consumenten toch doorverwijzen naar de reisbemiddelaar voor terugbetaling. Of als ze consumenten niet binnen 7 dagen terugbetalen. Consumenten kunnen klachten hierover melden bij de ILT.
Meer informatie over uw reisrechten bij losse vliegtickets leest u op de site van Consuwijzer.
Bronnen: ACM, ILT