Hoe vertel ik mijn buren dat ik geen postkantoor ben?
Weer een pakketbezorger voor de deur. En weer is het een pakket voor een van de buren. Ik ben toch geen veredeld postkantoor? Wekelijks staan er wel een paar dozen in de gang, de ene keer voor de dame om de hoek, de andere keer voor de man aan de overkant. Ik wil het niet meer. Maar hoe vertel ik ze dat? We vragen het een etiquette specialist.
Miljoenen pakketten
De 50.0000 medewerkers van PostNL werken zich het schompes. In normale tijden worden elke dag honderduizenden pakketten bezorgd, maar tijdens de lockdown ligt het gemiddelde volgens PostNL op dagelijks 1,1 miljoen dozen en doosjes. En niet iedereen voor wie het pakket is bestemd is thuis. Waar moet de bezorger dan haar vrachtje laten. Mee terugnemen? Of aanbellen bij een van de buren? Dat laatste is heel vaak het geval.
Duidelijk zijn
Buren zijn belangrijk. Of kunnen belangrijk zijn. Neem nu het geval van een gesprongen waterleiding. Zij zijn de eersten die kunnen helpen, en niet de vrienden aan de andere kant van de stad. Het is dan ook van belang met buren op goede voet te staan. Toch kunnen al die bestellingen uw ergernis oproepen.
Wat kan ik doen als ik geen pakketjes van buren wil?
Anne-Marie van Leggelo van Het Etiquette Bureau raadt aan om met ze in gesprek te gaan. “Communiceer op een duidelijke en een vriendelijke manier. Vertel ze dat je niet een verlengstuk van PostNL bent. Af en toe is uiteraard geen probleem, maar niet om de haverklap. De ontvanger kan vaak aan de hand van apps zien wanneer zijn aankoop wordt bezorgd. Zorg dat je dan thuis bent, of zorg dat er iemand thuis is om het in ontvangst te nemen.”
Niet voor 09.00 en niet na 21.00 uur
Bij het ophalen van een pakketje bij de buren is ook goed om rekening te houden met fatsoen. “U komt thuis en er ligt een briefje voor u klaar. Uw online gekochte paar schoenen zijn bij de buurman bezorgd. Haal de schoenen vervolgens niet voor 09.00 uur op, ook niet tijdens etenstijd en niet na 21.00 uur. Respecteer de privacy van mensen”, zegt Anne-Marie van Leggelo.
Kleine attentie
Als u toch vaak pakketjes bij de buren laat afgeven, en die buurman of buurvrouw staat telkens voor u klaar, zorg dan voor een kleine attentie. Anne-Marie: “Bijvoorbeeld een bosje bloemen, een leuk kaartje of eens gezellig buurten”. Laat zien dat u het waardeert.
Neem je verantwoordelijkheid
Maar het belangrijkst is volgens Anne-Marie van Leggelo om uw eigen verantwoordelijkheid te nemen. Houd rekening met de dag van bezorgen, en bestel niet lukraak. Als u weet dat tussen bestelling en bezorging een of twee dagen liggen, reken dan uit wanneer u thuis bent zodat u niet de buur ermee belast. En als u als buur geen pakketjes meer wilt, communiceer dit dan op een duidelijke en vriendelijke manier.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
‘Hoe vertel ik mijn buren…’ daar begint het mee. Normaal burencontact. Dan komt de rest vanzelf
Het is niet perse nodig om het je buren te vertellen.
je kunt de pakketbezorger ook vriendelijk weigeren om een pakket voor je buren aan te pakken, dan loopt hij gewoon door naar een ándere buur in de straat.
Je buren kunnen hun pakketje dan bij die ándere buur ophalen.
Als jij niet thuis zou zijn kan je het ook niet aanpakken en de buren weten níét op jij thuis was op het moment dat de pakketbezorger langskwam,
Zelf heb ik ook lange tijd voor diverse buren de pakketjes en pakketten aangenomen, maar steeds vaker kwamen mensen het pas na een aantal dagen ophalen of heel vroeg of juist laat .
En van een enkele buur kreeg ik dagelijks wel 2-3 keer pakketjes door verschillende pakketdiensten afgeleverd.
Dus inmiddels weiger ik een groot deel van de pakketjes. Ik neem alleen nog de pakketjes aan van de buur waarvan ik weet dat diegene de bezorgmomenten zoveel mogelijk probeert te plannen op momenten dat zij zélf thuis zijn, dus het maar af en toe gebeurd dat ik hun pakketjes aangeboden krijg .
Ik raad aan : nooit aannemen.
Als er iets waardevols in het pakket moet zitten, kunnen je buren je ervan beschuldigen, dat je een dief bent.
Bij ons hetzelfde, pakjes/pakken van diverse buren in de gang, zo erg dat rolstoelgebruiker er niet meer doorheen kon. Pakketdiensten stopten niet meer bij buren, want daar moesten ze dan een trapje af, maar zetten het direct bij ons neer. Zelfs zonder eerst te vragen! Toen ben ik daar radicaal mee gestopt. En dat bevalt prima. Werd het beu voor anderen dan steeds naar de bel te lopen, ook als het mij niet uitkwam. Een keer toch weer in de verleiding gekomen; grote doos voor buren, bij ons dan maar voor het huis gezet. Na een uur was opeens de doos verdwenen, ons rotgeschrokken, dachten dat hij gestolen was. Had de buurman de doos weggehaald zonder dat even te melden….toen was ik er echt klaar mee, echt nooit meer.
Ik neem alleen voor de buren direct naast mij pakjes aan,
Ik weet vaak ook, of ze met vakantie zijn, want dan weiger ik dit ook.
Want om weken met een pakje in huis te zitten, is ook niet de bedoeling.
Goede omgang met de buren is wel een voordeel
In onze straat wonen gezinnen van diverse leeftijden, oudere en jongere. Dat is leuk, allemaal dezelfde mensen is een beetje saai.
Ik behoor tot de oudere garde, gepensioneerd en dus vaker overdag thuis dan de jongere buren, die vaak allebei werken.
Elke dag pakketten van de buren aannemen komt niet voor, maar één, hooguit twee keer per week gebeurt het toch wel. Dat vind ik geen probleem.
Ik weet niet waar mijn irritatie-grens precies ligt, maar meerdere keren per dag is te veel.
Het overkomt mij ook wel eens,tijdens het hond uitlaten en ik vind dat heel vervelend.Gelukkig heb ik een voortuin en hang een briefje op dat het pakket in een plastic box gedeponeerd mag worden.De bezorger kan dan een foto maken als bewijs,mocht het er niet inliggen.
Het zijn meestal geen dure spullen en het is tot nog toe goed gegaan.
De bezorger haalt ook het briefje weg.
Nog even en dan kunnen we weer zelf gaan winkelen.