Als een bom ingeslagen
Dat deze brief is ingeslagen als een bom, merkten we de afgelopen weken in ons spreekuur. Wij werden gebeld door ABP-gepensioneerden die niet meer weten hoe ze het hebben. Een echtpaar dat de caravan zal moeten verkopen. Een man die meteen maar zijn automatische betalingen heeft stopgezet – hoe hij dat gaat oplossen, komt dan maar later. Terwijl onze bellers nog bezig zijn te overzien welke financiële gevolgen dit “geen goed nieuws” gaat hebben voor de komende jaren, komt het ABP met de maandelijkse pensioenuitbetaling. Wat blijkt: het pensioen is meteen verlaagd en de eerste verrekening is al ingezet. Een echtpaar meldt ons dat ze van de ene op de andere maand meer dan 80 procent van hun ABP-pensioen zijn kwijtgeraakt.
Afblijven, ABP
We hebben het al vaker gehad over een situatie waarin het pensioenfonds zegt te veel geld te hebben uitgekeerd. Er gelden dan 2 vuistregels: het pensioen aanpassen naar de toekomst toe mag. Maar wat al is uitgekeerd, daar moet het pensioenfonds van afblijven. Waarom? Mensen zijn afhankelijk van hun pensioen en baseren er hun financiële beslissingen op. Natuurlijk, als de fout is te wijten aan de gepensioneerde zelf of als die de fout had kunnen zien, dan moet er wél terugbetaald worden. Maar dat is hier niet het geval. De pensioenregeling waar het hier om gaat, is erg complex. En de fout zit in de slechte communicatie tussen SVB en ABP.
Bent u ook getroffen?
Natuurlijk zijn we, mét een groep getroffenen, meteen verhaal gaan halen in Heerlen, bij het ABP. Daar bleek dat het ABP in totaal 3 miljoen euro terugvordert op de groep van 700. Vooralsnog wil het ABP alles tot de laatste cent terug. We zullen zien wat daarvan terechtkomt. Wij laten niet los en zijn nu bezig de politiek te mobiliseren. Hoort u bij de 700 gedupeerden? Meld u bij ons!
MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur. U kunt ook een bericht achterlaten op het forum.