MAX Ombudsman: ING-loyaliteitsbonus zomaar verdwenen
Tussen 2004 en 2012 bouwde iedereen met een woonhuishypotheek van ING loyaliteitsbonus op. Die bonus kon ingezet worden bij een verhuizing met een nieuwe ING-hypotheek, en kon kortingen van duizenden euro’s opleveren.
Leuk cadeau
Elk jaar stortte ING 0,2 procent van de hypotheekschuld op deze bonusrekening. Het opgebouwde bedrag, of een deel daarvan, kon gebruikt worden bij verhuizing, als de ING-klant zelf, een kind of kleinkind daarbij (weer) een ING-hypotheek afsloot. De bonus leverde dan een korting op de afsluitprovisie op van maximaal 1 procent van het nieuwe hypotheekbedrag. Toch al snel een korting van een paar duizend euro, of een leuk cadeau voor het eerste huis van het kind of kleinkind. Het resterende bonustegoed bleef inzetbaar tot 2 jaar nadat de hypotheek was afgelost.
Geen bonustegoed meer
Per dit jaar heeft ING deze bonussen allemaal geschrapt. Wat klanten aan bonustegoed hadden opgebouwd, is volledig verdwenen. En er komt niets voor in de plaats. ING zelf zegt hierover dat het hiertoe werd gedwongen door nieuwe wetgeving. In 2013 werd het wettelijke provisieverbod ingevoerd. En dus kon er ook geen korting meer worden gegeven op afsluitprovisies. Per 2013 heeft ING daarom de voorwaarden van de bonus veranderd. Vanaf dat moment geeft deze bij verhuizing geen korting meer op de afsluitprovisie, maar in plaats daarvan een korting op de hypotheekrente. Verder werkt alles hetzelfde. Maximaal 1 procent van het nieuwe hypotheekbedrag mag ingezet worden als bonuskorting.
Vele miljoenen euro’s
Was het daarbij gebleven, dan was er niets aan de hand geweest. Maar ING ging 2 stappen verder: vanaf 2013 stortte het geen nieuw tegoed meer op de bonusrekening. En daarnaast zou alle al opgebouwde bonus per 1 januari 2021 komen te vervallen. Vermoedelijk gaat het om vele (tientallen) miljoenen euro’s aan loyaliteitsbonussen bij duizenden ING-klanten.
Afspraak is afspraak
De vraag is of ING het bonustegoed mag laten vervallen, nog voordat de hypotheekovereenkomst (die doorgaans een looptijd heeft van 30 jaar) ten einde is gekomen. Voor hypotheken die zijn afgesloten na 2004 lijkt dat op zijn minst discutabel te zijn. In die gevallen maakt de loyaliteitsbonus namelijk deel uit van de hypotheekofferte en -overeenkomst. En het Nederlandse recht steekt heel simpel in elkaar: afspraken zijn bindend. Onze mening: ja, ING moest de voorwaarden veranderen vanwege het provisieverbod. Maar: afspraak is afspraak. Dus moest ING een vergelijkbaar alternatief vinden, en vond dat ook, in een korting op de hypotheekrente.
Bel of mail ons
Het kan zijn dat ING-klanten denken: laat maar, mijn volgende hypotheek breng ik gewoon niet meer bij ING onder. In dat geval: prima, u zult ons hier niet meer over horen. Maar melden zich bij ons ING-klanten met voor minimaal 1 miljoen euro aan loyaliteitsbonussen, dan gaan we verdere actie ondernemen richting de bank. Aanmelden kan via het mailadres meldpunt@omroepmax.nl U moet hiervoor een aantal vragen beantwoorden. Welke vragen precies leest u in dit artikel.
Als MAX-lid kunt u zich ook aanmelden via het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.
Honderden meldingen over loyaliteitsbonus ING. Dit gaat Rogier doen.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Wanneer werd de ING-hypotheek afgesloten? 1 oktober 200
Hoeveel loyaliteitsbonus hebt u opgebouwd? € 6.077,50
Hebt u hier gebruik van gemaakt en zo ja voor welk bedrag? Nee, nog niet.
Hebt u kinderen of kleinkinderen? Ja, zowel kinderen als kleinkinderen.
Is het mogelijk dat u de bonus in de toekomst had willen gebruiken voor uzelf, uw
kinderen of kleinkinderen? Specifiek voor de kleinkinderen.
Wat vindt u van de beslissing van ING om de bonus te laten vervallen? SCHANDALIG!!
Wat zou ING volgens u moeten doen? Als ING stelt alle opgebouwde bonussen per 1 januari 2021 te laten vervallen, zou het ING sieren deze bonussen gewoon aan alle betrokken hypotheekhouders alsnog uit te keren.
Ik heb ook een hypotheek bij de ING. Ook ik ‘had’ een loyaliteitsbonus en ik vind het onbegrijpelijk dat de ING dit eenzijdig kan opzeggen. Ik kan mij niet herinneren dat er bij het ondertekenen van het contract een einddatum voor de bonus genoemd was. Ik doe graag mee om de regeling terug te krijgen.
Gr dick