Dringend andere woning voor Saskia, Soresdienst helpt
Opeens in de penarie zitten kan iedereen gebeuren. Saskia raakt haar man kwijt, haar gezondheid en daardoor ook haar huis. Ze zit compleet vast. Gelukkig neemt ze het besluit de Soresdienst te bellen en die blijkt te kunnen helpen.
Toen het nog goed ging
Pech vraagt niet hoe oud iemand is. Daarom is de Soresdienst er voor alle leeftijden. Saskia van 25 heeft een progressieve spierziekte. Door goede medicatie kan ze behoorlijk functioneren. Vier jaar geleden startte Saskia een gezin en verhuisde met man en zoontje naar een eengezinswoning in Maassluis, een leuke sociale huurwoning.
Woning moet aangepast
Twee jaar later heeft haar man het gezin verlaten en heeft Saskia een allergie ontwikkeld voor de medicijnen die haar spierziekte eronder moeten houden. Saskia’s gezondheid gaat snel achteruit; ze kan steeds moeilijker lopen. Met het oog op de toekomst zal de woning moeten worden aangepast. De gemeente ziet dit niet zitten en adviseert te verhuizen.
Verhuizen lukt niet
Maar het lukt Saskia niet een andere woning te vinden. Een verzoek om urgentie wordt afgewezen. Voornaamste reden: Saskia’s spierziekte was er al toen ze haar woning betrok. Oftewel: eigen schuld, dikke bult. Ook vindt men haar gezondheidssituatie niet ernstig genoeg. Van haar inmiddels ex-man hoeft ze niets te verwachten; die is dakloos. Saskia is 25 jaar en zit volledig klem.
Familie helpt, maar woont ver
Als Saskia contact opneemt met de Soresdienst, zit ze inmiddels in een rolstoel. Normaal zouden we meteen een vrijwilliger bij Saskia langs laten gaan, om de situatie met eigen ogen op te nemen. Vanwege de coronamaatregelen kan dit helaas niet en moeten we alles telefonisch doen. Het blijkt dat Saskia thuiszorg krijgt en daarnaast hulp van vele familieleden. Probleem is dat die allemaal wel bij elkáár in de buurt wonen, in Leidschendam, maar dus niét in de buurt van Saskia. De beste oplossing lijkt dan ook te zijn dat Saskia en haar zoontje verhuizen naar een passende woning in de omgeving van Leidschendam.
Urgentieverklaring regelen
Onze vrijwilliger neemt meteen contact op met het team ‘woningvoorrang’ in Leidschendam. Samen nemen ze precies door hoe we de kans op een passende woning zo groot mogelijk maken. De familieband is een pré, en het is belangrijk om te benadrukken dat de gezondheid ondertussen nog verder achteruit is gegaan.
Inkomenspapieren niet paraat
Deze keer lukt het wel om een urgentieverklaring te bemachtigen. Het is nu aan Saskia om een geschikte woning te vinden. Dat lukt al snel, maar Saskia levert niet op tijd de goede inkomenspapieren in. En dus gaat de woning aan haar neus voorbij. We helpen haar om de juiste papieren klaar te hebben liggen voor de volgende keer. En dan is het raak. Saskia vindt een mooie woning in de buurt van haar familie.
Nieuw toekomstperspectief
Saskia kijkt nu nog aan tegen een maand dubbele huur, verhuis- en inrichtingskosten. Van haar inkomen kan ze dat niet zomaar betalen. Onze vrijwilliger neemt hierover weer contact op met de gemeente. Die blijkt hier een potje voor te hebben. Nu staat niets een verhuizing en een nieuw toekomstperspectief voor Saskia en haar zoontje meer in de weg.
Hulp nodig?
Heeft u ook geen idee hoe u uw persoonlijke en financiële problemen op kunt lossen? Aarzel dan niet om de Soresdienst te bellen. Dit kan iedere werkdag tussen 10:00 en 12:00 via het spreekuur van de MAX Ombudsman. Bel naar het telefoonnummer 035 677 55 11.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Met dit bericht ben ik erg blij, ga beslist bellen voor informatie