NS schrapt ticketbalies op treinstations
‘Minder balies, meer online’, dat is waar de NS op wil inzetten met het schrappen van ticketverkoopbalies op de stations. Meer dan de helft van de verkoopbalies zal de komende tijd verdwijnen.
Van 36 naar 10 verkoopbalies
Een kaartje kopen aan de balie bij een NS-medewerker, binnenkort is dat op veel plekken verleden tijd. De NS gaat snijden in de ticketbalies en er blijven in heel Nederland nog maar 10 verkoopbalies over. Nu zijn dat er nog 36. De stations die nog wel een verkoopbalie behouden, zijn stations die ingewikkeld zijn, of een bepaald type reiziger hebben rondlopen. (bijvoorbeeld toeristen) Wanneer u graag uw abonnement of kaartje regelt bij een fysieke balie, kunt u straks nog terecht in Eindhoven, Arnhem, Rotterdam, Den Haag, Leiden, Schiphol, Amsterdam Zuid, Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam Centraal en Utrecht.
Links: heden Rechts: toekomst
Minder mensen aan de balie
De afgelopen jaren is het aantal verkochte ov-kaartjes via de verkoopbalie drastisch gedaald. In 2004 was dat nog ruim 60 procent, maar in 2019 nog maar 12 procent. Steeds meer reizigers kopen online. Dit doen ze via de NS app of de website van de spoorwegen. In de toekomst zal de NS wel ondersteuning bieden op afstand. Reizigers kunnen dan in contact komen met hun eigen telefoon, of een servicezuil. Het aantal servicezuilen wordt uitgebreid.
Maatschappelijke trend
De NS sluit aan bij een maatschappelijk trend, vertelt Tjalling Smit, Raad van bestuur van NS. “Nederland is in rap tempo aan het digitaliseren. Pinautomaten verdwijnen uit het straatbeeld, zelfscankassa’s nemen een vlucht in de supermarkt en je kan steeds meer overheidszaken online regelen. Ook wij zien die ontwikkeling bij onze reizigers”. De NS wil personeel en middelen ‘efficiënter inzetten’, zeggen ze. Momenteel staan er maar weinig mensen bij de verkoopbalie die ze verder kunnen helpen.
Andere services blijven beschikbaar
Naast de ticketbalies gebeurt er natuurlijk nog veel meer op de NS-stations. Andere servicediensten, zoals Reisassistentie voor mensen met een beperking, de OV-fiets of de StationsHuiskamer, blijven voor reizigers gewoon beschikbaar, meldt de NS. Treinkaartjes en abonnementen kunnen afgesloten worden via de kaartautomaat, app en website, of telefonisch via de klantenservice.
Wat vindt u?
Steeds meer bankfilialen, overheidsloketten en publieke voorzieningen gaan digitaal. Hoe kijkt u daar tegenaan? Vindt u het een prettige ontwikkeling, of loopt u tegen zaken aan? Laat een reactie achter in de comments of praat mee op ons forum!