Bol moet duidelijker zijn over tienduizenden verkooppartners
Via webwinkel bol.com kunnen meerdere bedrijven producten verkopen. Verwarrend, want welke regels over verzenden, retour en garantie gelden er dan? De Autoriteit Consument en Markt vindt dat bol.com hier klanten duidelijker over moet informeren. Trekt bol.com zich daar iets van aan?
Onduidelijk
Wie een pakketje bestelt bij bol.com kan kiezen uit verschillende verkopers. Op zich handig, maar vaak was onduidelijk welke partijen hier nu precies achter zaten. En bij wie moest de klant zich eigenlijk melden op het moment dat er iets mis was? De Autoriteit Consument & Markt (ACM) kreeg veel klachten hierover binnen van gebruikers van de webwinkel. De ACM heeft bol.com daarom aangesproken consumenten voortaan duidelijk te informeren wie de verkoper is van een product of dienst.
60 procent niet van bol.com zelf
Want het aantal verkopers van de webwinkel is groot. Bol.com verkoopt namelijk niet alleen eigen producten. Inmiddels wordt 60 procent van hun verkopen gedaan door 35.000 lokale Nederlandse en Belgische verkooppartners.
Duidelijk informeren moet zo
Naast bol.com gaat de ACM komende tijd ook andere platforms op hun verantwoordelijkheid wijzen. Webwinkels moeten volgens de ACM duidelijk zijn over de volgende drie dingen.
Wat doet de webwinkel en wat doet de verkooppartner?
Het platform moet het duidelijk aangeven als er verschillende verkopers actief zijn. Ook moet duidelijk zijn wat de rol van het platform is als een consument hier iets koopt. Wat is bijvoorbeeld de rol van het platform als de consument een klacht heeft over een aankoop bij een andere verkoper op het platform?
Met wie heeft de consument een overeenkomst?
Een consument moet ook weten wat zijn rechten zijn en wie hij daarop kan aanspreken. Daarbij is van belang dat consumenten weten met wie zij een overeenkomst sluiten: met het platform of met een aangesloten verkoper op het platform? Zo weet de consument voordat hij iets koopt bij wie hij terecht kan als het product bijvoorbeeld niet of ondeugdelijk geleverd wordt.
Wie is de verkooppartner, adres, contact?
De website moet zo worden ingericht dat andere verkopers ook aan hun wettelijke verplichtingen kunnen voldoen. Zoals informatie geven over hun identiteit en vestigingsadres en de voornaamste kenmerken van het product.
Lees ook onze grote gids voor veilig webwinkelen
Webwinkel moet verkoopvoorwaarden afspreken met partners
Verder geeft de ACM aan dat het platform ook afspraken moet maken met andere verkopers op het platform over de voorwaarden die zij stellen bij hun verkopen. Op deze manier zijn consumenten beter beschermd tegen oneerlijke handelspraktijken.
Dit kan bijvoorbeeld door:
- Niet zo maar iedere verkoper toe te laten op het platform en nieuwe verkopers te controleren voordat zij worden toegelaten.
- Alleen verkopers toe te laten die zich houden aan de consumentenregels.
- Verkopers die zich hier niet aan houden aan te spreken en sancties op te leggen als zij hun gedrag niet aanpassen.
Bol.com voegt informatie toe
Bol.com luistert naar de ACM en belooft beterschap. “We informeerden klanten altijd al als ze een artikel kochten bij een externe verkooppartner. Maar omdat bleek dat dit nog niet voor iedereen duidelijk was, hebben we informatie over de verkooppartner directer zichtbaar gemaakt bij de koopknop – de plek waar je op ‘bestellen’ klikt. Daarnaast hebben we achtergrondinformatie bij verkopers toegevoegd, voor als klanten meer willen weten over de verkooppartner”, zegt een woordvoerder.
Zo werkt het
Wanneer u op bol.com een artikel aanklikt ziet u boven de gele knop met ‘in winkelwagen’ de naam van de verkooppartner staan. Als u op de naam klikt, krijgt u meer informatie over de verkooppartner in een pop up venster. Als u nog eens op ‘meer over deze winkel’ klikt, opent een pagina met uitgebreide informatie over de winkel. Hier vindt u informatie over bijvoorbeeld de rolverdeling tussen de verkooppartner en bol.com. Bijvoorbeeld de bestelling en betaling loopt via bol.com en de wettelijke garantie loopt via de verkoper. Ook staat er duidelijker vermeld welke eventuele aanvullende voorwaarden een verkoper heeft.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Wederverkoper Hyg*n*c Sol*t***s, die gebruikt maakt van het platform van Bol.com blijkt he-le-maal niet geregistreerd te zijn onder de vermelde handelsnaam (check KvK nr gedaan).
Het adres is een woonhuis (Kadastercheck)
De verkoopvoorwaarden zijn een ingescand rommeltje (zijn van bedrijf dat hoort bij KvK nr.).
Geen review van te vinden (niet bij de webwinkel noch elders).
Pas sinds 30 juni op het platform van Bol.com geregistreerd.
Ook het aantal beoordelingen is beschamend.
Bol.com meldt 28/7:
Deze verkoper heeft de laatste 3 maanden minder dan 5 beoordelingen ontvangen.
100.0% positieve beoordelingen.
287=Geen enkele beoordeling.
Op 18/9 ÉÉN beoordeling.
Even contact opgenomen met de Bol.com (28/7)omdat ik dit niet juist vind.
Ik kreeg dus het volgende antwoord (citaat);”……….kan ik u melden dat partners hun eigen verkoopnaam kiezen, dat dit een andere naam is dan zijn KVK inschrijving is irrelevant. Met deze verkoper hebben wij uitstekende ervaringen”.
Tsja dan is het toch echt zaak dat Bol.com zijn ‘platform’ verbetert!
Als je Bol.com hoort hebben zij altijd goede ervaringen met leveranciers alleen vergeten ze 1 ding. Ik heb geen betaling- en levering overeenkomst met hun leveranciers maar met de organisatie Bol.com en zijn komen door toedoen van hun toeleveranciers hun eigen afspraken met de klant niet na. Ik wil het kort houden want als ik dit typ maak ik me alleen maar kwaad en dat is heel Bol.com niet waard. Waarom? Omdat ik aan den lijve heb ondervonden hoe Bol.com zijn klanten laat vallen als er problemen zijn over de levering of het te leveren product door HUN toeleveringsbedrijf. Ik had bij Bol.com besteld en betaald (Bol.com en ik hadden dus een juridische overeenkomst met elkaar en niet met een of andere toeleveringsbedrijf). Niet echt klantvriendelijk en klantgericht om geld te verdienen aan een bestelling en als het dan niet goed loopt overal je handen van terugtrekken en je verkoop verplichtingen niet nakomen. Ik moest mijn problemen maar oplossen met de toeleverancier en daar bleven zij buiten. Dat was letterlijk hun reactie. Ik weet niet wat andere klanten gaan doen maar mij is wel duidelijk geworden dat de grootste webshop niet altijd de beste, de voordeligste of de meest klant gerichte is en dat is voor mij reden om me geen 2 keer aan dezelfde steen te stoten. Ik kijk naar andere webshops die dezelfde artikelen leveren, vaak voordeliger zijn, klantgerichter, sneller zijn en achter hun klant blijven staan want juridisch zijn en blijven zij aansprakelijk tot een artikel bij mij in goede staat is afgeleverd. Consumenten programma’s hebben hier wel eens aandacht geschonken maar zouden Bol.com best wel eens harder aan mogen pakken. Ze zijn hardleers. Wettelijke verplichtingen zouden voor hen best wel aangescherpt mogen worden. Ik begrijp ook niet dat Bol.com zich deze kritieken net serieuzer aantrekt en zich niet bewust is van het feit dat ik niets met hun toeleveranciers heb te maken maar met afspraken die zij zelf met mij maken. Men verdient aan elke levering maar dat schept ook verplichtingen naar hun klanten.