Vrijdag op tv: Wachtlijsten door run op griepprik
Door de grote belangstelling voor de griepprik gaan tekorten ontstaan. Dat verwachten bedrijven die de griepprik verzorgen en nu al wachtlijsten hebben voor de vaccinatie tegen de griep. Maar een plaats op de wachtlijst biedt geen garantie voor een griepprik, want op is op. Hoe grijpt u niet naast de griepprik?
Iedereen wil een griepprik
Wijkverpleeghundige Willy Fidder van Zorggroep Noordwest Veluwe maakt haar dagelijkse ronde door Nunspeet. Cliënten die voorheen absoluut geen griepprik wilden of daarover twijfelden krijgen hem nu maar al te graag. Zowel voor Willy zelf als de ouderen die zij verzorgt is het van groot belang om de griepprik te krijgen. Willy wil met name haar cliënten beschermen. Want als griepsymptomen zich voordoen, zoals keelpijn, koorts, niezen en hoesten, zijn die niet te onderscheiden van corona en dreigt quarantaine. Maar als naast alle ouderen ook bedrijven, onderwijzers en zorgpersoneel massaal de griepprik gaan halen, kunnen tekorten optreden. En door het lange productieproces van een griepvaccin kan er niet bijgemaakt worden. Huisarts Ted van Essen is voorzitter van de Nederlandse Influenza Stichting en geeft uitleg bij dit onderwerp.
Buurthuizen in probemen
Buurthuizen en wijkcentra komen in problemen door lagere inkomsten vanwege coronamaatregelen. Bij wijkvereniging De Gravin Dubbeldam komen jaarlijks duizenden bezoekers biljarten, kaarten, dansen en kegelen. Door de coronacrisis heeft de wijkvereniging een tijd stil gelegen. Sinds kort worden weer mondjesmaat activiteiten verzorgd. Omdat er veel minderen ouderen naar binnen mogen, zijn ook de opbrengsten fors lager. Het wijkcentrum vraagt de verhuurder om een lagere huur. Maar die gaat niet zonder voorwaarden akkoord. Niet alleen de Gravin Dubbeldam zit in de problemen. Thijs van Mierlo van de landelijke vereniging van bewonersgroepen vertelt dat meer wijkcentra en buurthuizen dreigen om te vallen.
Bank eist digitale identificatie
Klanten van internetbank Knab ontvangen een bericht waarin staat dat ze de Knab-app op hun telefoon moeten installeren om hun identiteitsgegevens aan de bank te kunnen doorgeven. Werken ze niet mee, dan blokkeert de bank de bankrekening. Dat terwijl ze vaak al jarenlang klant zijn van Knab. In een tijd waarin phishing veel voorkomt werken oudere en minder digitaalvaardige klanten niet graag mee aan dit verzoek.
Waarom moeten klanten zich opnieuw identificeren? Mag Knab klanten dwingen dit via een app te doen, ook als ze niet mobiel willen bankieren? En mag Knab zomaar de rekening blokkeren? MAX Ombudsman Rogier de Haan geeft antwoord op deze vragen.
Bekijk de televisie-uitzending van Meldpunt vrijdag 11 september om 19.20 uur op NPO 2.