Geen schade, toch borg betalen: zo voorkomt u dat
Wie een voertuig of vakantie-accommodatie huurt moet vaak borg betalen. Bij schade, wordt dit bedrag ingehouden. Maar wat als u onterecht uw borg niet terugkrijgt? Met deze tips kunt u zo’n vervelend scenario voorkomen.
Betalen bij schade
Bij huurauto’s is er altijd borg in het spel en bij vakantieparken staat het woord meestal ook in de voorwaarden. Niet zo gek ook, want zo dekt de verhuurder zichzelf in voor mogelijke schade. Borg kan van tevoren betaald worden, maar het kan ook een bedrag zijn dat is bevroren op uw creditcard. Soms is het zo dat u van tevoren niet betaalt, maar dat u achteraf moet betalen wanneer er schade is.
Bewijs
Uiteraard wil u voorkomen dat u de borg kwijt bent, dus is het zaak om voorzichtig om te gaan met hetgeen dat u huurt. Toch is dit niet altijd een garantie dat u de borg ook daadwerkelijk terugkrijgt. Stel, u huurt een auto in het buitenland en krijgt bij het terugbrengen de mededeling dat er borg wordt ingehouden omdat u een kras heeft veroorzaakt. U bent zich van geen kwaad bewust, want die kras zat er al. In dit geval is het uw woord tegen die van de verhuurder en zie dan maar eens hard te maken dat u gelijk heeft.
Het kan helpen om vooraf bewijsmateriaal te verzamelen. Doe dit bijvoorbeeld door een video of gedetailleerde foto’s te maken voordat u het gehuurde gebruikt. Dit biedt natuurlijk geen 100 procent zekerheid, maar u kunt zo wel eenvoudiger aantonen dat u niet verantwoordelijk bent voor de schade.
Meld schade vooraf
Als u bij het nalopen van het gehuurde voertuig of verblijf schade tegenkomt, is het verstandig dit altijd te melden bij de verhuurder. Als u dit niet doet en de schade wordt achteraf ontdekt door de verhuurder, dan bent u aansprakelijk en uw borg vermoedelijk kwijt.
Wat als u toch moet betalen?
Het kan voorkomen dat de verhuurder volhoudt dat u de borg moet betalen of niet terugkrijgt, ook als u in uw ogen heeft aangetoond dat u de schade niet heeft veroorzaakt. In zo’n geval kunt een aantal dingen doen.
- Protest: Het is belangrijk om op te bon te laten zetten dat u onder protest heeft betaald als u de schade ter plekke moet afrekenen.
- Geschillencommissie: U kunt contact opnemen met de Nederlandse Geschillencommissie als het bedrijf waar u een probleem mee heeft, hierbij is aangesloten. Als de onderneming hier niet bij is aangesloten, kunt u ook geen gebruik maken van de diensten van de Geschillencommissie.
- Creditcard: Indien de borg wordt ingehouden op uw creditcard, kunt u contact opnemen met de creditcardmaatschappij. Doe dit zo snel mogelijk nadat u het gehuurde heeft achtergelaten of verlaten.
- Europees Consumenten Centrum: Als u problemen heeft met een buitenlandse verhuurder, kunt u aankloppen bij het ECC, het ECC, het Europees Consumenten Centrum. Zij voorzien van gratis juridische hulp en bemiddelen tussen u en de verhuurder, als dit nodig is.
- ECRCS: Hier kunt u terecht als u problemen hebt met een autoverhuurbedrijf in het buitenland. Deze instantie is daar speciaal voor in het leven geroepen. U kunt uw klacht in het Nederlands indienen via hun website en de diensten van de ECRCS zijn gratis. Als u het niet eens bent met de uitkomst kunt u altijd nog een gang naar de rechter overwegen.
MAX vakantieman
In de laatste MAX vakantieman van dit seizoen op 24 augustus 2020, wordt dit onderwerp behandeld. Heeft u een vakantieklacht die u graag wil voorleggen aan dit programma? U kunt uw verhaal insturen naar de redactie. Dit kan ook buiten het seizoen om.
Ook kunt u consumentenvragen stellen aan MAX Ombudsman. Het spreekuur van MAX Ombudsman is opengesteld voor MAX-leden, en is op werkdagen te bereiken tussen 10.00 en 12.00 uur, op telefoonnummer 035 – 6775511 (lokaal tarief). U kunt hier ook terecht voor juridisch advies over zaken die niets te maken hebben met corona.
(Bron: MAX Vandaag, MAX Vakantieman)