MAX vakantieman vergelijkt coronabeleid reisverzekeraars
Het MAX-programma MAX vakantieman krijgt veel vragen binnen van kijkers over wat de reisverzekering wel en niet dekt in coronatijd. Samen met verzekeringsvergelijker Independer heeft MAX vakantieman onderzoek gedaan naar het coronabeleid van 6 grote verzekeraars. Dit zijn de resultaten.
Annuleringsverzekeringen
Hoewel een annuleringsverzekering feitelijk iets anders is dan een reisverzekering, worden die 2 wel vaak in 1 adem genoemd. Zeker in coronatijd, want niet iedereen voelt zich even prettig bij een vakantie naar het buitenland. Zeker niet als het reisadvies oranje is. Wat krijgt u vergoedt als u een reis heeft geboekt naar een oranje gebied en niet wil gaan?
Van de 6 onderzochte verzekeraars zijn er 2 die ook pre corona annulering bij een rood of oranje reisadvies vergoeden. Dat zijn ANWB en Aegon. De overige 4 doet dit sowieso al niet.
Corona clausule
De ANWB heeft de polis niet gewijzigd en het is het dus nog steeds mogelijk om te annuleren bij een oranje of rood reisadvies. Aegon heeft wel aanpassingen gedaan. Iedereen die de annuleringsverzekering voor 14 maart 2020 heeft afgesloten krijgt mogelijk nog wel een vergoeding bij annuleren bij een door corona veroorzaakt negatief reisadvies. Met de nadruk op mogelijk, want mensen moeten de reis die zij willen annuleren wel geboekt hebben voor 14 maart 2020. Iedereen die na 14 maart 2020 een annuleringsverzekering bij Aegon heeft afgesloten kan hier sowieso geen aanspraak op maken.
Aegon heeft dus echt een corona clausule opgenomen in hun polis, want deze verzekeraar keert nog wel uit als het oranje of rode reisadvies is veroorzaakt door terreurdreiging of een natuurramp.
Volgens MAX Ombudsman Jeanine Janssen mag Aegon dit doen, maar heeft de consument na de wijziging wel 3o dagen om af te zien van de verzekering.
Repatriëring
Premier Rutte is er tijdens zijn laatste persconferentie duidelijk over geweest: de Nederlandse overheid gaat mensen niet repatriëren als het reisadvies van een land verandert van geel in oranje en mensen daarom vast komen te zitten. Voor iedereen die geen pakketreis heeft geboekt (de reisorganisatie is dan verantwoordelijk) betekent dit dat zij zelf thuis moeten zien te komen. Dat dit een heel dure grap kan worden, laat zich raden.
Van alle verzekeraars die onderzocht zijn, zijn Aegon en ANWB wederom de enige hun klanten repatriëren als zij door aan corona gelieerde omstandigheden niet meer naar huis kunnen. De ANWB benadrukt wel dat repatriëren alleen kan als het land waar u bent het luchtruim of grenzen niet sluit. Anders wordt het lastig.
Aegon repatrieert alleen dat het gaat om een zogenoemde ‘verzekerder gebeurtenis’. “Het sluiten van grenzen door buitenlandse overheden dan wel het afkondigen van een negatief reisadvies, is geen verzekerde gebeurtenis”, legt een woordvoerder uit. Bent u verzekerd bij Aegon en bent u benieuwd welke corona -gebeurtenissen nog meer verzekerd of juist onverzekerd zijn? Dan raden wij u aan contact op te nemen met Aegon.
Verder vergoedt de ANWB ook de kosten die u moet maken als u noodgedwongen langer op uw vakantieadres moet blijven. Aegon doet dit niet. Let op! de vergoeding die u krijgt is waarschijnlijk vooraf vastgesteld. Geeft u meer uit? Dan betaalt u dat zelf
Vergoeding bij quarantaine door corona
Het is natuurlijk niet te hopen, maar het kan zijn dat u of uw reisgenoot op vakantie corona krijgt en in quarantaine moet. U kunt dan niet naar huis en moet waarschijnlijk langer op ‘vakantie’ blijven. In dit geval zijn de onderzochte reisverzekeraars vrij toeschietelijk. Alle verzekeraars vergoeden de extra kosten die u in die situatie moet maken. Denk hierbij aan kosten voor de slaapplaats en eten en drinken.
Medisch
Als u op reis corona krijgt en hierdoor ziek wordt, moet u waarschijnlijk medische kosten maken. Die worden meestal gedekt door de zorgverzekering. Vanuit de basisverzekering is alle spoedeisende medische zorg in het buitenland gedekt tot Nederlandse niveau. Als een behandeling in het buitenland duurder is, ontstaat er een restbedrag dat op verschillende manieren betaalt kan worden. Als u een reisverzekering heeft met een aanvullende dekking voor medische zorg dan kunt u het vaak hierop verhalen.
Ook kunt u gebruik maken van de zogenoemde EHIC-pas, de Europese zorgverzekeringskaart. Deze kaart kunt u aanvragen bij uw zorgverzekeraar. De EHIC-pas is geldig in meer dan 30 landen en zorgt er onder andere voor dat u geen aanspraak hoeft te maken op uw Nederlandse eigen bijdrage. In plaats van uw Nederlandse eigen bijdrage betaalt u de eigen bijdrage die de inwoners van het land waar u bent ook betalen. Let op! Dit is niet altijd gunstig, dus verdiep u eerst in de voorwaarden van de EHIC. Als het goed is weet uw zorgverzekeraar hier meer over.
Bovendien wordt zorg in een privékliniek niet vergoedt met de EHIC-pas en vergoeden reisverzekeraars dit vaak wel. Ook mensen die een aanvullende zorgverzekering hebben krijgen dit soort zorg vaak vergoed. Zeker in Zuid-Europa is dit belangrijk, omdat Nederlanders daar geregeld naar privéklinieken worden gebracht.
MAX vakantieman
Op 3 augustus 2020 werd dit besproken in MAX vakantieman. MAX vakantieman is elke maandag om 20.30 uur te zien op NPO 1. Heeft u een vakantieklacht die u graag wil voorleggen aan dit programma? U kunt uw verhaal insturen naar de redactie. Ook kunt u corona gerelateerde consumentenvragen stellen aan MAX Ombudsman. Het spreekuur van MAX Ombudsman is opengesteld voor MAX-leden, en is op werkdagen te bereiken tussen 10.00 en 12.00 uur, op telefoonnummer 035 – 6775511 (lokaal tarief). U kunt hier ook terecht voor juridisch advies over zaken die niets te maken hebben met corona.