Registeren Inloggen
Zeperd
Zeperd
meer dan een maand geleden

restitutie vliegtickets vanwege corona

meer dan een maand geleden

Met kinderen, kleinkinderen en partners van kinderen op familiereis naar Florianópolis , Brazilië. In totaal een groep van 5 volwassenen en drie kinderen.
Geboekt rechtstreeks bij de KLM voor de heenvlucht op 25 April 2020 naar Sao Paulo en de terugvlucht op 8 mei 2020 Sao Paulo naar Amsterdam. (restitutie is in behandeling).
Bij BudgetAir geboekt voor de vlucht van 26 april 2020 van Sao Paulo naar Florianópolis vluchtnummer …….. (airliner: GOL (GOL Linhas Aéreas Inteligentes ) en op 8 Mei 2020 van Florianópolis naar Sao Paulo vluchtnummer ……… (airliner: GOL). (boekingsnummer BA-………)
Kosten totaal 863,- euro.

Wegens Corona kunnen Nederlanders vanaf 23 maart Brazilië niet meer inreizen (info site Min. Buitenlandse Zaken)
BudgetAir stuurt vanaf 13 maart 2020 enkele malen algemene mails met updates met de boodschap: neem geen contact met ons op, wij nemen met u contact op. Toch voor de eigenlijke vluchtdatum een mail naar BudgetAir verzonden met verzoek over hoe het nu verder moet (vouchers/terugbetaling). Op 7 mei 2020 stuurt BudgetAir een mail met algemene info en als wij iets vernemen van de airliner over de vervolgstappen dan nemen wij contact met u op.
Op 20 mei 2020 laat BudgetAir per mail weten dat GOL aan geeft dat BudgetAir geen volledige restitutie mag verwerken voor onze vluchten. (geen volledige restitutie?? Wel dan een gedeeltelijke??). Vervolgens laat BudgetAir in dezelfde mail weten dat: helaas de luchtvaartmaatschappij als voorwaarde aan de tickets gesteld heeft dat je geen geld terugkrijgt bij annulering.
Per omgaande per mail aan BudgetAir verzonden waarin ik aangeef dat ik niet geannuleerd heb maar BudgetAir (GOL) de betreffende vluchten niet heeft uitgevoerd en de oorzaak daarvan niet bij mij ligt. BudgetAir (GOL) zijn in feite de reisovereenkomst niet nagekomen. De verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij u: BudgetAir dus. BudgetAir heeft tot op heden niet gereageerd op deze mail.
Familielid van partner van onze dochter (Braziliaans en woonachtig in Florianópolis) heeft tel. contact opgenomen met GOL. GOL laat vervolgens weten dat de klant restitutie kan vragen en dat zij BudgetAir als klant zien want die hebben feitelijk geboekt. E.e.a. staat ook op de site van GOL laat deze weten. In feite is het dan zo dat BudgetAir restitutie bij GOL kan verzoeken en mij vervolgens de gelden terugbetaald.
BudgetAir wijst dus de verantwoordelijkheid van de hand en stelt dat de luchtvaartmaatschappij niet tot restitutie wil overgaan. Op mijn mail waarin ik stel dat zij verantwoordelijk zijn (BudgetAir) antwoorden zij niet.
Wat is nu mijn recht? Hoe maak ik mijn (evt.) recht tengelden?

    • Zeperd
      meer dan een maand geleden

      Dank je wel Dagmar. Ben zeker van plan om ze er niet mee weg te laten komen.

      meer dan een maand geleden