Blijf alert op verkopers aan de deur, zo herkent u oplichters
Jeanine Janssen vertelt ons over een truc waar de MAX Ombudsman vaak over gebeld wordt. Dubieuze verkoop aan de deur. Meneer en mevrouw Klop vragen de slimme oplichter een kopje koffie mee te drinken, en dat loopt niet goed af. Voorkom dat u hetzelfde gebeurt, en lees de column van Jeanine.
Naar binnen babbelen
“Onverwachts werd er op een dag aangebeld bij mevrouw en meneer Klop. Een aardige meneer stond aan de deur en begon een verhaal over van alles en nog wat. Hij babbelde zich naar binnen, een kopje koffie werd meegedronken en toen de man aanstalten maakte om weer weg te gaan, sloeg hij zijn slag.
Pannensets te koop
De man had nog pannensets in de aanbieding, van een goed Zwitsers merk. Mevrouw Klop had genoeg pannen, maar als verrassing voor de kinderen leek het wel een leuk cadeau. Dat was voor de verkoper een kolfje naar zijn hand en ze gingen overstag. Over de prijs was nog niet gesproken, maar heel duur kon het toch niet zijn? Toen de mobiele pinautomaat voor de neus werd geschoven en 800 euro moest worden afgerekend, was er wel enige verbazing, maar toch werd op akkoord gedrukt. De meneer vertrok en mevrouw en meneer Klop bleven achter met de pannensets en een onbestemd gevoel.
Man was bekend
Enigszins in de war door wat hen was overkomen belden ze hun dochter. Zij attendeerde hen op oplichting van deze persoon. Hij was al in Twente actief geweest. Contact met hun bank leverde helaas niets op. Ze wisten wel wie achter het rekeningnummer zat, maar die gegevens mochten ze niet verstrekken en de politie zag het als ‘kofferbakverkoop’. Zij adviseerden meneer en vrouw Klop bij een eventuele volgende keer direct de politie te bellen en de verkoper aan de praat te houden, zodat hem op heterdaad konden betrappen.
Veel te veel betaald
Bij MAX ombudsman krijgen we vaker dit soort telefoontjes. Niet alleen pannen worden op deze wijze aangeboden. Het verkopen van bijvoorbeeld kleding of messensets is ook populair onder deze ‘oplichters’. Dus wees altijd alert als er bij u wordt aangebeld door een persoon die dit soort producten wil verkopen. Vaak zijn het producten van slechte of althans dubieuze kwaliteit waar te hoge prijzen voor worden gevraagd. Meneer en mevrouw Klop hebben in ieder geval veel te veel voor de pannen betaald.
Zo voorkomt u oplichting
Om u te informeren over uw rechten, heeft de Autoriteit Consument en Markt de ‘Deurwijzer’ ontwikkeld. Hierin staat stapsgewijs aangegeven waar u op moet letten. Is het u bijvoorbeeld duidelijk welk product of dienst de verkoper verkoopt? En wat het kost? Vraagt u wel om het legitimatiebewijs van de verkoper? Zo weet u namelijk wie hij is en van welk bedrijf. En als u twijfelt, zet dan nooit uw handtekening. Zeg gerust dat u niet geïnteresseerd bent. Koopt u iets boven de 50 euro? Dan heeft u veertien dagen bedenktijd. Maar daar hebt u natuurlijk alleen iets aan als u de verkoper ook nog weet te bereiken. De volledige deurwijzer vindt u op de site van Consuwijzer.
Voor meneer en mevrouw Klop is het een leerzame les geweest. En de pannen? Die zijn aan MAX Maakt Mogelijk geschonken, zodat ze een goede bestemming krijgen.”