VIDEO: CAK maakt een fout, meneer Harms moet betalen
Jarenlang berekent het CAK een te lage eigen bijdrage in de zorgkosten voor de familie Harms. Vlak na het overlijden van zijn vrouw moet meneer Harms ineens € 6.200,= extra betalen. MAX Ombudsman Rogier de Haan zoekt uit of het CAK dit wel mag eisen.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
CAK komt ondanks alle fouten die zij maken goed weg ,omdat er binnen de 24 maanden geïnd mag worden. Procedures zoals op de website staat aangegeven lappen ze aan hun laars.Zo heeft de gegevensuitwisseling in mijn geval ruim 13 maanden geduurd en daarna kwam de startbrief welke naar een oud adres was verzonden . Kwamen we pas achter bij de stukken die voor het proces aan ons toegestuurd werden. Deze startbrief moet volgens de video animatie na de ( maz.) melding aanvang zorg verstuurt worden .In ons geval na de uitwisseling gegevens.Ruim een jaar later. Deze startbrief/kennisgeving bevat : enkele vragen om in te vullen ,dat er binnenkort een beschikking aankomt en een formulier contactgegevens bewindvoerder of mantelzorger. De rechter en de verweerder beaamde ook dat er veel fouten waren gemaakt en toch luid de uitspraak ongegrond.De eiseres (vrouw van 90 jaar en lijd aan dementie) had kunnen weten dat er een eigen bijdrage betaald moest worden.Het CAK heeft geprobeerd om met haar echtgenoot van 92 jaar telefonisch in contact te komen dat was niet gelukt .Daar was het formulier contactgegevens mantelzorger voor bedoeld.De familie wil een betalingsregeling .Daarnaast wil ik als gemachtigde in hoger beroep.
Het is al járen een zootje bij CAK.
opeenstapeling van administratieve fouten en een website die absoluut niet up to dat is en waar men al een paar jaar belooft dat ‘binnenkort’ alle gegevens weer beschikbaar zullen zijn. Dat ‘binnenkort’ duurt dus al jaren en website functioneert nog altijd niet naar behoren.
Vraag je vervolgens de benodigde info per post aan, hoor je daar nooit iets op en krijg je de info dus ook niet toegezonden.
De zorgindicatie van een familielid verviel (en daarmee ook de verplichte eigen bijdrage
daarvoor) wat netjes zeer tijdig aan CAK werd doorgegeven, maar CAK bleef gewoon incasseren en maandelijks facturen sturen. Incasso ingetrokken bij de bank , waarna er aanmaningen kwamen van CAK. Bewijs van vervallen zorgindicatie en verplichting eigen bijdrage opgestuurd naar CAK en tevens herhaaldelijk over gebeld, maar facturen en aanmaningen bleven komen. Kostte bijna een jaar om van dat gedoe af te komen.