Ik heb tickets voor een afgelast concert en wil mijn geld terug
Door corona zijn veel evenementen afgelast. Uw ticket voor een balletvoorstelling, voetbalwedstrijd, concert of festival is opeens niet meer bruikbaar. Veel bedrijven bieden allerlei oplossingen aan in de vorm van vouchers of tegoedbonnen. Wat gebeurt er als u zo’n voucher accepteert, en kunt u ook uw geld terugkrijgen?
Waarom een tegoedbon
Wanneer alle klanten van een bedrijf tegelijkertijd hun geld terugvragen, kan een bedrijf failliet gaan. Een bedrijf heeft namelijk vaak niet voldoende geld om iedereen in een keer terug te betalen. Door een voucher of andersoortige oplossing te accepteren helpt u het bedrijf. De kans is dan groter dat uw favoriete theater, restaurant of sportclub er ook na de coronacrisis nog is. Kunt u het geld missen, kijk dan goed hoe u er samen uit komt. De culturele sector heeft een gezamenlijke regeling om het afgelaste evenement te compenseren met een vervangende voorstelling, wedstrijd, festival, concert of tentoonstelling. Lees alles hierover op de website van bewaarjeticket.
Let hierop voor u een voucher accepteert
Voordat u een tegoedbon of voucher accepteert, is het verstandig om goed de voorwaarden door te nemen. Kijk of deze redelijk zijn, en voorkom discussie achteraf.
Heeft u er wat aan?
Uiteraard moet de tegoedbon iets bieden waar u iets aan heeft op een later moment. Als u verwacht dat u er geen gebruik meer kan maken door leeftijd of gezondheidsproblemen dan is een tegoedbon geen goede oplossing.
Geldigheidsduur
Het bedrijf mag u niet extra laten betalen voor de voucher en de voucher moet een redelijke geldigheidsduur hebben. Vaak is dat minimaal een jaar.
Later omzetten in geld
Kijk ook of er in voorwaarden is meegenomen dat u de voucher op een later moment alsnog kan om zetten in geld, mocht u het geld toch op een later tijdstip nodig blijken te hebben.
Garantiefonds
Het is ook verstandig om te checken of de voucher gedekt is door een garantiefonds. Als het bedrijf dan onverhoopt toch failliet gaat, betaalt het garantiefonds u de waarde van de voucher.
Niet eens met de tegoedbon of voucher
Staat u open voor een voucher, maar bent u het niet eens met de voorwaarden voor de voucher of tegoedbon, dan kunt u verzoeken om de voorwaarden aan te passen. Hiervoor kunt u de voorbeeldbrief gebruiken op de website van de ACM Consuwijzer.
Geld terug
Heeft u de voorwaarden bekeken en blijkt dat een tegoedbon niet werkt voor uw situatie? Volgens de wet heeft u bij een afgelast evenement recht op geld terug. De brancheorganisaties hebben toegezegd dat zij dit recht respecteren. Wanneer u uw geld terug wilt, laat het dan direct aan de organisator weten. U krijgt uw geld terug binnen 3 maanden als het gaat om een afgelast evenement. Is het evenement verplaatst? Dan krijgt u uw geld terug binnen 1 maand na de nieuwe datum van het verplaatste evenement. U moet dus duidelijk aangeven bij het bedrijf waar u uw ticket gekocht heeft dat u geen voucher maar uw geld terug wilt. Het is altijd verstandig om dit schriftelijk of via de mail te doen. Mocht het bedrijf niet over de brug komen met uw geld dan heeft u een duidelijk bewijs dat u daar wel om gevraagd had.
Hulp
Probeer er samen met het bedrijf uit te komen. Lukt dat niet? Dan kunt u terecht bij het Juridisch Loket, uw eigen rechtsbijstand of een geschillencommissie. Dat laatste kan alleen als het bedrijf aangesloten is bij een geschillencommissie.