Kunnen we wel of niet op vakantie deze zomer?
Nu veel landen in Europa hun coronamaatregelen versoepelen vraagt de reisbranche zich af of en hoe we deze zomer op vakantie kunnen. Een eenduidig antwoord is daar nog niet op, dus het lijkt erop dat we het deze zomer voorlopig dicht bij huis moeten zoeken. Maar er zijn wel ontwikkelingen in de reisbranche. MAX Ombudsman Jeanine Janssen praat u bij.
Samenwerking tussen reisorganisaties en vakantieparken
Corendon en EuroParcs slaan de handen in één. Klanten van Corendon die een voucher hebben gekregen omdat hun vakantie niet door gaat krijgen de mogelijkheid om hun vakantie in één de Nederlandse resorts van EuroParcs te vieren. Klanten kunnen hun reisvoucher voor een verblijf of boeking in één van de resorts inzetten.
Ook Tui gaat een samenwerking aan. De reisorganisatie bood al eerder vakantiehuisjes aan en gaat nu samenwerken met Droomparken.
Klanten van Tui kunnen hun reisvoucher besteden aan een verblijf in één van de Nederlandse vakantieparken van Droomparken.
Nog niet alle vakantieparken open
Niet alle vakantieparken in ons land zijn open. Dit is onder andere afhankelijk van de keuze van het vakantiepark zelf en van de veiligheidsregio waar een bepaald vakantiepark onder valt. Alleen gezinnen met eigen sanitaire voorzieningen mogen de camping op of een huisje boeken in een vakantiepark
Horeca, animatie en zwembaden op vakantieparken zijn gesloten. Er wordt wel gekeken hoe deze faciliteiten mogelijk met aanpassingen in het hoogseizoen toch open kunnen.
Klachten over geannuleerde vakanties vakantieparken
MAX Ombudsman heeft verschillende klachten ontvangen van mensen die een vakantie op een vakantiepark in Nederland hadden geboekt maar vanwege corona niet meer op vakantie wilden gaan. Zij annuleerden zelf hun verblijf en kozen er bewust voor om de annuleringskosten zelf te betalen. Vervolgens kregen zij het resterende bedrag van de boeking niet terug. Het vakantiepark bood hen over het resterende bedrag een voucher aan.
Deze mensen hoeven volgens MAX Ombudsman Jeanine Janssen de voucher niet te accepteren: “In principe is dit een groep mensen die een besluit heeft genomen dat hen zelf ook geld kost. Het is dan logisch dat ze geld terug willen en geen voucher voor het resterende bedrag. Als je volgens de voorwaarden van het vakantiepark op tijd hebt geannuleerd en zelf voor de annuleringskosten opdraait dan moet het vakantiepark het overige bedrag aan de klant terug betalen.”
Oproep klachten vakantieparken betaald met tegoedbonnen
MAX Ombudsman Jeanine Janssen: “We horen verhalen van mensen die een vakantie op een vakantiepark hebben geboekt met Airmiles of bijvoorbeeld tegoedbonnen van Hema of Albert Heijn. Deze mensen krijgen van het vakantiepark geen voucher over hun gehele reissom. Hier zijn verschillende situaties aan de hand en we zouden graag de klachten of problemen hier over horen.’’
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
O.b.v. de persconferentie van 6 mei 2020 van Minister President Rutte is het zeer ONwaarschijnlijk dat de vakanties in het buitenland doorgaan.
Diverse landen worden aangemerkt met code oranje d.w.z. alleen reizen indien noodzakelijk.
Ik voorzie een hoop klachten en voucher-ellende.