‘Door reisorganisaties aangeboden verzekeringen vaak onvoordelig’
Wie een (vlieg)reis boekt krijgt steevast een reis- of annuleringsverzekering aangeboden tijdens het boekingsproces. Het is niet altijd verstandig om in te gaan op dit aanbod, weet de Consumentenbond. De bond analyseert 15 van dit soort verkeringen en ziet dat de polisvoorwaarden van de reis- en annuleringsverzekeringen vaak onduidelijk zijn en de premies hoog.
Verzekerd op reis
Natuurlijk hoopt u dat het nooit gebeurt, maar het kan dat u op vakantie een medische ingreep moet ondergaan of dat uw bagage gestolen wordt. Op dat soort momenten kan een reisverzekering u veel ellende besparen. Ook kunnen sommige reisverzekeringen uitkomst bieden als u op vakantie om welke reden dan ook in aanraking komt met justitie.
Onduidelijke voorwaarden
Hoewel een reisverzekering flink wat leed kan verlichten, is het niet altijd duidelijk wat een verzekering nu wel en niet dekt. Dat blijkt uit de eerder genoemde analyse van de Consumentenbond. Zo melden TUI en Sunweb dat mensen met een bij hun afgesloten annuleringsverzekering de geboekte reis op elk moment mogen annuleren, maar wie verder leest, ziet dat dit niet waar is. Verzekeraar De Europeesche neemt in dit geval de verzekering af. De organisatie schrijft dat mensen hun reis niet zomaar mogen annuleren. Zo is noodweer geen reden voor annuleren, net als een ziek huisdier of het faillissement van de reisorganisatie. Mocht de reden voor annuleren wel onder de dekking vallen, dan keert de verzekeraar maar 75 procent van de reissom uit.
Kleine lettertjes
Andere reisorganisaties zijn ook onduidelijk over de polisvoorwaarden. De verzekeringen die Easyjet en Schipholtickets aanbieden vergoeden mogelijke zoek- en reddingskosten niet, maar dat wordt pas duidelijk nadat de Consumentenbond de uitgebreide polisvoorwaarden onder de loep heeft genomen. Vooral voor wandelaars en mensen die op skivakantie gaan kan dit onvoordelig uitpakken, want zij moeten in verhouding vaak gebruik maken van dit soort reddingsdiensten.
Geen dekking
Ook gesloten of kwijtgemaakte bagage is iets wat veel van dit soort reisverzekeringen niet vergoeden. Boekingswebsite Expedia biedt bijvoorbeeld een verzekering aan die kwijtgeraakte smartphones en tablets niet vergoedt. Ook spoorloos verdwenen kunstgebitten, gehoorapparaten, sleutels, brillen, lenzen en reisdocumenten worden niet gedekt. De verzekering die via Ryan Air bij Europ Assistance afgesloten kan worden, dekt ook lang niet alles. Zo zijn elektronica, brillen en contactlenzen uitgesloten. Voor spullen die wel binnen de dekking vallen, krijgt u pas geld terug als u een aankoopbewijs kunt laten zien. Volgens de Consumentenbond maakt vliegticketverkoper WTC het helemaal bont. De premie voor de annuleringsverzekering is hier 28 procent van de gehele reissom, wat dus behoorlijk in de papieren kan lopen. Daarnaast krijgen mensen bij annulering maar 85 procent van het aankoopbedrag terug en stopt de verzekering 48 uur voor vertrek.
Tips van MAX Ombudsman
Ook als u een reis- of annuleringsverzekering afsluit bij een andere partij is het altijd verstandig om de polisvoorwaarden goed door te lezen. “Begin altijd eerst met kijken bij de eigen verzekeraar”, adviseert MAX Ombudsman Jeanine Janssen. “Bedenk van tevoren wat belangrijk is om te verzekeren en neem dit als uitgangspunt tijdens uw zoektocht.” Als u twijfelt over bij welke verzekeraar u het beste af bent, kunt u ook gebruik maken van een online verzekeraars. Hier kunt u ook invullen of u een kortlopende of een doorlopende reisverzekering wilt afsluiten. Volgens Janssen is de doorlopende meestal de meest voordelige.
Bron: MAX Vandaag